Welke laadkabel heb ik nodig? | Autobedrijf Multimerk Drachten
Brug

Dealerkwaliteit voor een eerlijke prijs

Medaille

Klanten beoordelen Multimerk met een 8.6

 

Welke laadkabel heb ik nodig?

Een elektrische of plug-in hybride voertuig aangeschaft? Dan is een laadkabel natuurlijk onmisbaar. Net als bij bijvoorbeeld smartphones bestaat er niet slechts één uniforme laadkabel. Hoe weet je welke kabel je nodig hebt en waar moet je op letten? Multimerk vat de belangrijkste aandachtspunten samen bij de aanschaf van een laadkabel:

De twee belangrijke eigenschappen van laadkabels 

Bij de aanschaf van een laadkabel zijn er twee belangrijke eigenschappen waar je absoluut op moet letten. Ten eerste of je een type 1 of type 2 laadkabel nodig hebt en vervolgens of het een 1-fase of een 3-fase laadkabel moet zijn. 

Type 1 laadkabel of type 2 laadkabel?

In de basis zijn de stekkers van laadkabels onder te verdelen in een type 1 en een type 2 aansluiting. Respectievelijk Yazaki en Mennekes genoemd. Een type 1 aansluiting wordt met name gebruikt door de Amerikaanse en Japanse automerken en een type 2 aansluiting door Europese merken. Veel populaire elektrische voertuigen in Nederland beschikken over een type 2 aansluiting. Een belangrijke uitzondering daarop is de Mitsubishi Outlander PHEV. Verder zijn het met name de minder gangbare elektrische auto's die over een type 1 aansluiting beschikken. Zoals bijvoorbeeld de Citroën C-Zero.

Bron: www.laadkabelfabriek.nl

In Nederland is een type 2 aansluiting de standaard voor openbare laadpalen. Voor een voertuig met een type 1 aansluiting zijn er verloopkabels (van 1 naar 2) verkrijgbaar zodat jouw type 1 voertuig bij een type 2 laadpaal kan opladen. Om te voorkomen dat je twee kabels nodig hebt is het een idee om voor thuisladen ook een type 2 laadpaal aan te schaffen (indien je een type 1 voertuig hebt).

 Type 1 aansluiting  Type 2 aansluiting
 Mitsubishi Outlander PHEV  Toyota Prius Plug-in Hybrid
 Citroen C-Zero  Mini Countryman Cooper S E ALL4
 Peugeot iOn  Volkswagen Golf GTE
 Mitsubishi i-MiEV  Audi A3 Sportback E-Tron
 Peugeot Partner Tepee Electric  Volvo V60 Plug-in Hybrid
 Kia Soul EVTesla Model S 100D  Tesla Model S 100D
 Citroen E-Berlingo   BMW i3s Range Extender
   Volkswagen Passat GTE
   Audi Q7 E-Tron

Een 1-fase kabel of 3-fase kabel kopen?

Inmiddels weet je of je een type 1 of type 2 laadkabel nodig hebt (waarschijnlijk type 2). Dan is het nu van belang dat je een laadkabel koopt met het juiste aantal fasen. In principe heb je de keuze uit een 1-fase kabel of een 3-fase kabel. Een 3-fase kabel laadt een stuk sneller, máár zowel het voertuig als de laadpaal en de meterkast moet dit wel ondersteunen. Hoe zit dit nu precies?

Veel bestaande woonhuizen beschikken over een 1-fase groepenkast. In de nieuwbouw en voor industriële toepassingen wordt veel gebruik gemaakt van 3 fasen. Met het aantal fasen wordt als het ware bedoeld hoeveel kabels met 230v het huis binnenkomen. Meerdere fasen zijn nodig wanneer apparaten een grote energiebehoefte hebben. Een auto opladen vergt veel energie (kW). Wanneer er via 3 fasen wordt opgeladen is het mogelijk om veel meer energie (kW) te leveren dan bij 1 fase (respectievelijk 3,7kW en 11kW). 
 
Over het algemeen is de ondersteuning van 3-fase laden bij elektrische voertuigen meer uitzondering dan regel. Bij een plug-in hybride zul je dit niet snel tegenkomen. Vol-elektrische voertuigen die 3-fase laden ondersteunen zijn o.a.: Audi e-tron Quattro, Renault Zoe en Tesla. Heb je een voertuig dat 3-fase laden ondersteund, maar geen 3-fase aansluiting? Neem dan contact op met de netbeheerder. Soms kan dit alsnog aangevraagd worden.

Overige eigenschappen van laadkabels 

Wanneer je het type en het aantal fasen van de benodigde laadkabel weet, is het een stuk gemakkelijker om tot aanschaf over te gaan. Toch zijn er meer eigenschappen waarvan het handig is om er van op de hoogte te zijn. 

Mode 1, 2, 3 en 4 laden

De term 'mode' geeft aan welke techniek er gebruikt wordt bij het laden. In principe kun je stellen dat hoe hoger de mode, hoe beter de communicatie tussen laadpaal en auto. 

Mode 1
Bij mode 1 vindt er geen communicatie plaats. Deze komt nauwelijks tot niet voor bij het laden van een auto.

Mode 2

Bij mode 2 is er een vaste stroombegrenzer aanwezig in de kabel. Voor het laden aan een regulier stopcontact wordt een mode 2 laadkabel gebruikt. Een voertuig aansluiten via een mode 2 laadkabel op een regulier stopcontact kan brandgevaarlijk zijn. De laadsnelheid is beperkt bij mode 2. 

Mode 3
Bij mode 3 wordt er gecontroleerd opgeladen. Er wordt gecommuniceerd tussen de bron en het voertuig. Mode 3 heeft veruit de voorkeur bij het plaatsen van een eigen laadpaal.

Mode 4
Voor snelladen wordt er gebruik gemaakt van mode 4. Bij mode 1 t/m 3 regelt de auto het laadproces. Bij mode 4 wordt de accu als het ware rechtstreeks aangesloten op de laadpaal en regelt de laadpaal het laadproces.  

Schuko, Combo en ChaDeMo

In de wereld van de elektrische auto komen regelmatig meerdere soorten stekkers voorbij. Denk daarbij aan bijvoorbeeld Schuko en ChaDeMo. We lichten graag de belangrijkste stekkers toe:

Schuko stekker
De Shuko stekker is de reguliere stekker zoals we die kennen van het normale stopcontact in huis.

Combo stekker
Een combo stekker is een laadkabel (type 2) die geschikt is voor normaal en snel laden van een voertuig. Het heeft de eigenschap dat het zowel via AC (wisselspanning) als DC (gelijkspanning) kan laden. 

ChaDeMo stekker
ChaDeMo staat voor Charge de Move. Deze stekker is speciaal bedoeld voor snel laden en wordt alleen gebruikt bij openbare laadpalen. Bijvoorbeeld de laadpalen van Fastned langs snelwegen. Om gebruik te maken van deze snellaad methode moet het voertuig uiteraard beschikken over een ChaDeMo aansluiting. O.a. de Nissan LEAF, Mitsubishi Outlander PHEV en de Citroën C-ZERO beschikken hier over. Met een ChaDeMo adapter zijn ook de Tesla Model S en Tesla Model X aan te sluiten op een ChaDemo lader. Bij hybride voertuigen zul je de ChaDeMo nauwelijks tegenkomen.
 
Yazaki (type 1 stekker)
Bij Yazaki wordt de type 1 laadkabel bedoeld. Deze laadkabel zie je veel terug bij o.a. Franse en Aziatische automerken. Bijvoorbeeld de Mitsubishi Outlander PHEV beschikt over een Yazaki stekker. 
 
Mennekes stekker (type 2 stekker)
Bij Mennekes wordt de type 2 laadkabel bedoeld. Deze laadkabel zie je veel terug bij Europese automerken. Bijvoorbeeld de Golf GTE. De Mennekes stekker wordt in Nederland gebruikt voor openbare laadpalen.

 
divider