Bellen

WhatsAppen

Welke laadkabel heb ik nodig?

  20 augustus 2019 (bijgewerkt)
  1112 keer bekeken
  Deel dit artikel:
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Een elektrisch of plug-in hybride voertuig aangeschaft? Dan zijn een laadkabel en een laadpas natuurlijk onmisbaar. Net als bij bijvoorbeeld smartphones bestaat er niet slechts één uniforme laadkabel. Hoe weet je welke kabel je nodig hebt en waar moet je op letten? In dit artikel vertellen we je er meer over.

De twee belangrijke eigenschappen van laadkabels

Bij de aanschaf van een laadkabel zijn er twee belangrijke eigenschappen waar je absoluut op moet letten. Ten eerste of je een type 1 of type 2 laadkabel nodig hebt en vervolgens of het een 1-fase of een 3-fase laadkabel moet zijn.

Type 1 laadkabel of type 2 laadkabel?

In de basis zijn de stekkers van laadkabels onder te verdelen in een type 1 en een type 2 aansluiting. Respectievelijk Yazaki en Mennekes genoemd. Een type 1 aansluiting wordt met name gebruikt door de Amerikaanse en Japanse automerken en een type 2 aansluiting door Europese merken. Veel populaire elektrische voertuigen in Nederland beschikken over een type 2 aansluiting. Een belangrijke uitzondering daarop is de Mitsubishi Outlander PHEV. Verder zijn het met name de minder gangbare elektrische auto’s die over een type 1 aansluiting beschikken. Zoals bijvoorbeeld de Citroën C-Zero.

Bron: www.laadkabelfabriek.nl

In Nederland is een type 2 aansluiting de standaard voor openbare laadpalen. Voor een voertuig met een type 1 aansluiting zijn er verloopkabels (van 1 naar 2) verkrijgbaar zodat jouw type 1 voertuig bij een type 2 laadpaal kan opladen. Om te voorkomen dat je twee kabels nodig hebt is het een idee om voor thuisladen ook een type 2 laadpaal aan te schaffen (indien je een type 1 voertuig hebt).

Via ev-database.nl kun je eenvoudig checken welk type aansluiting jouw auto heeft.

 Type 1 aansluiting Type 2 aansluiting
Mitsubishi Outlander PHEV Toyota Prius Plug-in Hybrid (oud model)
Citroen C-Zero Toyota Prius Plug-in Hybrid (vanaf mei 2017)
Peugeot iOn  Mini Countryman Cooper S E ALL4
Mitsubishi i-MiEV  Volkswagen Golf GTE
Peugeot Partner Tepee Electric  Audi A3 Sportback E-Tron
Kia Soul EV  Volvo V60 Plug-in Hybrid
Citroen E-Berlingo   Tesla Model S 100D
  BMW i3s Range Extender
  Volkswagen Passat GTE
  Audi Q7 E-Tron

Een 1-fase kabel of 3-fase kabel kopen?

Inmiddels weet je of je een type 1 of type 2 laadkabel nodig hebt (waarschijnlijk type 2). Dan is het nu van belang dat je een laadkabel koopt met het juiste aantal fasen. In principe heb je de keuze uit een 1-fase kabel of een 3-fase kabel. Een 3-fase kabel laadt een stuk sneller, máár zowel het voertuig als de laadpaal en de meterkast moet dit wel ondersteunen. Hoe zit dit nu precies?

Veel bestaande woonhuizen beschikken over een 1-fase groepenkast. In de nieuwbouw en voor industriële toepassingen wordt veel gebruik gemaakt van 3 fasen. Met het aantal fasen wordt als het ware bedoeld hoeveel kabels met 230v het huis binnenkomen. Meerdere fasen zijn nodig wanneer apparaten een grote energiebehoefte hebben. Een auto opladen vergt veel energie (kW). Wanneer er via 3 fasen wordt opgeladen is het mogelijk om veel meer energie (kW) te leveren dan bij 1 fase (respectievelijk 3,7kW en 11kW).

Over het algemeen is de ondersteuning van 3-fase laden bij elektrische voertuigen meer uitzondering dan regel. Bij een plug-in hybride zul je dit niet snel tegenkomen. Vol-elektrische voertuigen die 3-fase laden ondersteunen zijn o.a.: Audi e-tron Quattro, Renault Zoe en Tesla. Heb je een voertuig dat 3-fase laden ondersteund, maar geen 3-fase aansluiting? Neem dan contact op met de netbeheerder. Soms kan dit alsnog aangevraagd worden.

Overige eigenschappen van laadkabels

Wanneer je het type en het aantal fasen van de benodigde laadkabel weet, is het een stuk gemakkelijker om tot aanschaf over te gaan. Toch zijn er meer eigenschappen waarvan het handig is om er van op de hoogte te zijn.

Mode 1, 2, 3 en 4 laden

De term ‘mode’ geeft aan welke techniek er gebruikt wordt bij het laden. In principe kun je stellen dat hoe hoger de mode, hoe beter de communicatie tussen laadpaal en auto.

Mode 1

Bij mode 1 vindt er geen communicatie plaats. Deze komt nauwelijks tot niet voor bij het laden van een auto.

Mode 2

Bij mode 2 is er een vaste stroombegrenzer aanwezig in de kabel. Voor het laden aan een regulier stopcontact wordt een mode 2 laadkabel gebruikt. Een voertuig aansluiten via een mode 2 laadkabel op een regulier stopcontact kan brandgevaarlijk zijn. De laadsnelheid is beperkt bij mode 2.

Mode 3

Bij mode 3 wordt er gecontroleerd opgeladen. Er wordt gecommuniceerd tussen de bron en het voertuig. Mode 3 heeft veruit de voorkeur bij het plaatsen van een eigen laadpaal.

Mode 4

Voor snelladen wordt er gebruik gemaakt van mode 4. Bij mode 1 t/m 3 regelt de auto het laadproces. Bij mode 4 wordt de accu als het ware rechtstreeks aangesloten op de laadpaal en regelt de laadpaal het laadproces.
Schuko, Combo en ChaDeMo
In de wereld van de elektrische auto komen regelmatig meerdere soorten stekkers voorbij. Denk daarbij aan bijvoorbeeld Schuko en ChaDeMo. We lichten graag de belangrijkste stekkers toe:

Schuko stekker

De Shuko stekker is de reguliere stekker zoals we die kennen van het normale stopcontact in huis.

Combo stekker

Een combo stekker is een laadkabel (type 2) die geschikt is voor normaal en snel laden van een voertuig. Het heeft de eigenschap dat het zowel via AC (wisselspanning) als DC (gelijkspanning) kan laden.

ChaDeMo stekker

ChaDeMo staat voor Charge de Move. Deze stekker is speciaal bedoeld voor snel laden en wordt alleen gebruikt bij openbare laadpalen. Bijvoorbeeld de laadpalen van Fastned langs snelwegen. Om gebruik te maken van deze snellaad methode moet het voertuig uiteraard beschikken over een ChaDeMo aansluiting. O.a. de Nissan LEAF, Mitsubishi Outlander PHEV en de Citroën C-ZERO beschikken hier over. Met een ChaDeMo adapter zijn ook de Tesla Model S en Tesla Model X aan te sluiten op een ChaDemo lader. Bij hybride voertuigen zul je de ChaDeMo nauwelijks tegenkomen.

Yazaki (type 1 stekker)

Bij Yazaki wordt de type 1 laadkabel bedoeld. Deze laadkabel zie je veel terug bij o.a. Franse en Aziatische automerken. Bijvoorbeeld de Mitsubishi Outlander PHEV beschikt over een Yazaki stekker.

Mennekes stekker (type 2 stekker)

Bij Mennekes wordt de type 2 laadkabel bedoeld. Deze laadkabel zie je veel terug bij Europese automerken. Bijvoorbeeld de Golf GTE. De Mennekes stekker wordt in Nederland gebruikt voor openbare laadpalen.

Onderhoud of reparatie nodig van je elektrische auto? Neem gerust contact met ons op. Bel Multimerk via 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335 of vraag een offerte aan.

Op deze pagina zijn links geplaatst naar een of meerdere webshop(s). Multimerk ontvangt van de betreffende webshop een kleine vergoeding, indien je iets aanschaft.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Reageer op dit artikel

Plaats je vragen en / of opmerkingen. Je e-mailadres wordt uiteraard niet getoond aan andere bezoekers. Bij het plaatsen van een reactie ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden.