Bellen

WhatsAppen

Welke laadpaal thuis nemen?

  18 september 2019 (bijgewerkt)
  1046 keer bekeken
  Deel dit artikel:
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Thuis auto opladen? Laadpaal voor elektrische auto kopen? Multimerk legt uit waar je op moet letten. Geen ruimte voor een laadpaal thuis? Informeer dan bij je gemeente naar de mogelijkheden.

Groot aanbod laadpalen

Het aantal stekkerauto’s in Nederland is de afgelopen jaren flink gegroeid. Er zijn inmiddels dan ook vele laadpalen beschikbaar. Ben je niet thuis in deze elektrische materie? Dan kan het kiezen van een laadpaal behoorlijk wat spanning veroorzaken. We helpen je in dit artikel graag op weg.

Tip 1. Ken deze belangrijke begrippen over laden

Laten we beginnen met een minicursus natuurkunde. De volgende termen zul je ongetwijfeld tegenkomen in je zoektocht naar een laadpaal. Om het te vergemakkelijken vergelijken we de onderstaande begrippen met een waterleiding.

Ampère = de hoeveelheid stroom (de hoeveelheid water die door de leiding loopt)

Volt = De spanning (de snelheid / druk waarmee het water door een leiding loopt)

kW = Kilowatt en betreft het vermogen. Het staat voor 1000 wat. Het vermogen reken je uit door het aantal Ampère te vermenigvuldigen met de hoeveelheid Volt. Een standaard groep van 230V met 16A levert 3.680 watt op. Dat is afgerond 3,7 kW.

kWh = Kilowatuur. Dit is de hoeveelheid energie die de accu of de laadpaal levert. Laad je met een vermogen van 3,7 kW een uur lang? Dan heb je 3,7 kWh verbruikt. En dat verbruik zie je weer terug op de energierekening.

Tip 2: Let op het type aansluiting

Een auto opladen is geen kwestie van een standaard 220 volt stroomkabel in het stopcontact stoppen, zoals we dat bij elektrische apparaten gewend zijn.

Een laadkabel voor elektrische auto’s is veel dikker dan een ‘normale’ kabel. Ook is de aansluiting anders.

Een laadpaal in gebruik

In principe zijn er twee aansluitingen waar je op moet letten. Een type 1 of een type 2 aansluiting:

Bron: www.laadkabelfabriek.nl

Een type 1 aansluiting wordt veel gebruikt door Aziatische en Franse automerken en een type 2 aansluiting door Europese merken. Op ev-database.nl vind je alle informatie over jouw elektrische voertuig, waaronder het type aansluiting. De meeste ‘gebruikelijke’ elektrische auto’s hebben een type 2 aansluiting.

Een type 2 aansluiting is de standaard in Europa en wordt bij bijna alle openbare laadpalen gehanteerd.

Er overigens zijn laadkabels op de markt met aan het ene uiteinde een type 2 stekker en aan het andere uiteinde een type 1 stekker.

Bezit je een auto met type 1 aansluiting? Ook dan kun je wellicht beter kiezen voor een type 2 laadpaal, aangezien dit de standaard is.

Tip 3: 1-fase of 3-fase laadpaal kopen?

Over het algemeen kun je kiezen uit een 1-fase laadpaal of 3-fase laadpaal.

De korte uitleg: Een 3-fase laadpaal is sneller maar wel duurder in aanschaf. 3-fase laden moet wel ondersteund worden door de auto én de meterkast.

De lange uitleg: Het aantal fasen staat simpel gezegd voor het aantal stroomkabels met 230V (of meer) dat het huis binnenkomt. Veel (oudere) huizen hebben een 1-fase meterkast. Bij nieuwbouw wordt meestal gekozen voor een 3-fase meterkast. Een laadpaal die 3 fasen gebruikt, levert meer elektra tegelijkertijd dan een laadpaal met slechts 1 fase.

Een 3-fase laadpaal heeft alleen zin indien de auto dit ondersteunt en er een 3-fase meterkast aanwezig is.

Auto met 3-fase ondersteuning máár helaas een 1-fase meterkast? Laat dan elektrische aansluiting verzwaren door je energiebeheerder. Dit kost eenmalig zo’n €200 – €300. Het kan zijn dat de jaarlijkse vaste kosten hierdoor hoger worden. Check dit vooraf goed! Ga naar mijnaansluiting.nl voor het aanvragen van een verzwaring.

Tip: Coolblue legt in dit artikel uit hoe je een 1-fase en 3-fase groepenkast herkent.

Welke auto’s hebben 3-fase laden?

Vrijwel alle plug-in hybrides beschikken over 1-fase laden. Hiervoor is een 1-fase laadpaal dus voldoende. Deze laadpalen zijn meestal prima aan te sluiten op het elektriciteitsnet thuis.

De 3-fase techniek komt voor bij sommige vol-elektrische voertuigen zoals de Tesla en Renault Zoe. Ook deze informatie vind je terug op ev-database.nl.

Hieronder hebben we van een aantal plug-in hybrides en vol-elektrische voertuigen het type aansluiting en aantal ondersteunde fasen in kaart gebracht.

 Merk + modelType aansluiting Ondersteuning aantal fasen
Peugeot Partner Tepee ElectricType 1 1-fase
Citroen C-ZeroType 1 1-fase
Renault ZoeType 2  3-fase
Nissan LeafType 2  1-fase
Volkswagen e-GolfType 2  2-fase
Tesla Model SType 2 3-fase
Tesla Model 3Type 2 3-fase
Tesla Model XType 2 3-fase
Mitsubishi Outlander PHEVType 1  1-fase
Volkswagen Golf GTEType 2 1-fase
Kia Optima Sportswagon PHEVType 2 1-fase

Auto met 3-fase laden aangeschaft?

Ondersteunt jouw elektrische bolide 3-fase laden? Dan heb je een 3-fase laadpaal en groepenkast nodig om op volledige laadsnelheid thuis te laden. Geen idee of je een 1-fase of 3-fase aansluiting hebt? Bekijk deze handige website. Heb je geen 3-fase groepenkast? Neem contact op met de netbeheerder of bezoek mijnaansluiting.nl

Op deze pagina zijn links geplaatst naar een of meerdere webshop(s). Multimerk ontvangt van de betreffende webshop een kleine vergoeding, indien je iets aanschaft.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Reageer op dit artikel

Plaats je vragen en / of opmerkingen. Je e-mailadres wordt uiteraard niet getoond aan andere bezoekers. Bij het plaatsen van een reactie ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden.