Bellen

WhatsAppen

Welke laadpas heb ik nodig?

  28 januari 2020 (bijgewerkt)
  6324 keer bekeken
 Deel dit artikel:
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Wil je gebruik maken van een openbare laadpaal? Dan heb je een laadpas nodig om de laadpaal te activeren. Vandaag de dag zijn er veel aanbieders van laadpassen waardoor de keuze best lastig is.

In dit artikel leggen we uit waar je op let bij het kiezen van een laadpas. Zodat elektrisch rijden weer een beetje leuker wordt 😊.

Vragen / opmerkingen? Reageer onderaan op dit artikel.

Wat kost laden met een laadpas?

Bij elektrisch laden betaal je voor het afnemen van stroom. Niet per liter zoals bij benzine, maar per kWh (Kilowatuur). Vergelijkbaar met het stroomverbruik in een huishouden.

Los daarvan betaal je ook een (klein) bedrag voor het gebruik van een laadpas. De tarieven zijn helaas behoorlijk verschillend.

Bij veel aanbieders van laadpassen betaal je maandelijks een vast bedrag óf een variabel bedrag afhankelijk van het aantal keer dat je de pas maandelijks gebruikt. Als je regelmatig een laadpaal gebruikt is een vast bedrag per maand voordeliger.

Overzicht laadpas-aanbieders

Om te voorkomen dat je door de bomen de laadpassen niet meer ziet, hebben wij een overzicht gemaakt van meerdere aanbieders. De tarieven worden vaak exclusief BTW vermeld. In het overzicht hebben we dit voor je omgerekend naar bedragen inclusief BTW. Wel zo makkelijk.

De onderstaande tarieven gelden niet bij snellaadpalen van o.a. Fastned.

Overzicht voor op het laatst bijgewerkt op 22 januari 2020

AanbiederKosten per maand StarttariefGeschikt voor vakantie*Groene stroom?
EV-box€ 4,54GratisNeeNee
Shell Recharge (New Motion)Gratis€ 0,35JaJa
Eneco€ 3,00Gratis (bij Eneco laadpalen)
€ 0,61 (bij niet-Eneco laadpaal)
NeeJa
Vattenfall InCharge (Nuon)Gratis€ 0,61 (Bij Allego, EVnetNL en EV-Box)NeeJa
Greenflux€ 2,50€ 0,0363NeeNee
Vandebron € 3,50 (€ 1,50 energieklanten) GratisNeeJa
E-Flux – abonnement€ 2,95 GratisNeeNee
E-Flux – zonder abonnementGratis€ 0,15NeeNee
PlugsurfingGratis (eenmalig € 9,95 voor pas, de app is gratis)GratisJaNee

*De pas heeft wel / niet een goede dekking in het buitenland. Bron: laadpastop10.nl

Laadpaskosten rekenool

Veel aanbieders bieden ook een abonnement bij hun laadpas aan. Moet je dat nu wel of niet doen? Dat is afhankelijk van het aantal maandelijkse laadbeurten. Met de onderstaande rekentool zie je direct wat de kosten zijn van een abonnement of een “gratis” laadpas.

De rekentool is nog in testfase. Werkt het niet goed of mis je iets? We horen graag van je. Laat gerust even een reactie achter, onder dit artikel.

Aantal laadbeurten per maand:

1 30

Met abonnement

Kosten per maand:


Transactiekosten per laadbeurt:

Zonder abonnement

Transactiekosten per laadbeurt:


Gratis na x-aantal laadbeurten:
Met abonnementZonder abonnement
Kosten per maand

€ –

€ –

Wat zijn de kosten van laden?

Bij een tankstation betaalt iedereen in principe hetzelfde tarief per liter brandstof. Bij een laadpaal niet.

De laadkosten worden bepaald door de betreffende laadpaalexploitant. Bijvoorbeeld Allego, EV-box of EVnetNL. De exploitant kan een starttarief, een tarief per kWh en een tarief per tijdseenheid hanteren.

Laadkabel bevestigen

Het tarief per kWh varieert bij laadpalen van ongeveer € 0,25 tot € 0,59. De tarieven kunnen afhankelijk zijn van de combinatie laadpas en laadpaal. Met een laadpas van bijvoorbeeld NewMotion betaal je bij een NewMotion laadpaal minder dan bij een laadpaal van een andere exploitant.

Check daarom eerst van welke laadpalen jij gebruik denkt te maken. Vervolgens zoek je uit of de betreffende laadpalen goedkoper zijn met een specifieke laadpas. Het kan in sommige gevallen zelfs lonen om meer dan één laadpas aan te vragen, als je daardoor profiteert van lagere tarieven.

De aanbieder factureert vervolgens de kosten voor het gebruik van de laadpas en de kosten voor de verbruikte elektriciteit. We zijn op zoek gegaan naar de tarieven van laadpalen. Onderstaand vind je een overzicht van de tarieven incl. btw. Snelladers niet meegenomen.

OperatorStandaard tariefAfwijkend tarief
Allego€ 0,34/kWh (openbare laadpalen)
Ecotap / Last Mile Solutions / Charge PointMax. € 0,47/kWh
Max. € 0,21 per minuut
Max. € 0,64 starttarief
EVnetNL€ 0,35/kWh
€ 0,61 starttarief
Eneco€ 0,23/kWh (bij Eneco laadpaal)
€ 0,36/kWh (bij niet-Eneco laadpaal)
BlueCorner€ 0,40/kWh
Vattenfall (nuon)€ 0,3388/kWhNoord-Brabant en Limburg: €0,23/kWh

Utrecht: €0,3267/kWh

Haarlemmermeer: €0,3025/kWh

MRA laadpalen: €0,315/kWh (dit wordt met een sticker aangegeven)

EV-BoxGemiddeld € 0,34/kWhToeslag 8% voor laadpassen van andere providers
GreenfluxMRA: €0,2644/kWh tot €0,3058/kWh (afhankelijk van locatie en tijd)
New Motion0,34/kWh

Bron: E-Flux

Laden met een Tesla

Met de komst van de Tesla Model 3 is het aantal Tesla’s in Nederland flink toegenomen. Waar moet je rekening mee houden bij het laden van een Tesla? We zoeken het voor je uit.

Zijn er speciale laadpassen voor de Tesla?

We hebben dit nagezocht, maar op dit moment is ons niets bekend over een laadpas speciaal voor de Tesla.

Heb ik een laadpas nodig bij Tesla Superchargers?

Bij een Tesla Supercharger is geen laadpas nodig. De supercharger herkent de betreffende Tesla en de eventuele kosten worden automatisch afgeschreven.

Laadpas, laadkey of app?

Je activeert een laadpaal door de laadpas er tegenaan te houden. Net als bij contactloos betalen. Veel aanbieders bieden echter ook een laadkey aan. Dat is een soort sleutelhanger die je aan de autosleutels vastmaakt.

Heb je een duidelijke voorkeur voor een laadpas of laadkey? Houd daar dan rekening mee bij het kiezen van een aanbieder. Niet iedere aanbieder biedt een laadkey aan.

Een laadpaal activeren met je smartphone is overigens ook mogelijk. Je hebt dan geen laadpas nodig. Met o.a. de Smoov app start en stop je een laadsessie en houd je de laadsessie live in de gaten.

Ook NewMotion biedt een app aan voor een overzicht van laadpalen en het bedienen van een laadpaal. Handig voor als je toch al een NewMotion pas zou nemen.

Snelladen bij Fastned

Heb je een vol-elektrische auto? Dan zijn de Fastned snellaadpunten langs de snelweg ideaal. Een plug-in hybride is helaas niet geschikt voor snelladen. Alhoewel.. er is een uitzondering: De Mitsubishi Outlander PHEV.

Fastned laadpaas

Voor snelladen bij Fastned is geen aparte laadpas nodig. De laadpalen van Fastned zijn compatibel met de meeste bekende laadpassen.

Fastned account

Bij een groot aantal aanbieders is het mogelijk om direct gebruik te maken van een Fastned snellaadpunt, zonder het aanmaken van een account.

Het is mogelijk om je laadpas te koppelen aan een Fastned account. Je kunt dan via de Fastned app een laadbeurt starten. Daarnaast heb je via de app inzage in je verbruik. Let op! Het koppelen van de laadpas is niet bij iedere aanbieder mogelijk.

Het koppelen van een laadpas is volgens support.fastned.nl niet mogelijk bij:

  • Audi e-tron Charging Service
  • BMW ChargeNow
  • E-Flux
  • Get Charge / Telekom
  • Maingau

Kosten van snelladen bij Fastned

Zonder Fastned abonnement zit er wel een prijskaartje aan snelladen. Je betaalt volgens de website van Fastned dan € 0,59 per kWh. Wanneer je Gold member wordt, betaal je € 0,35 per kWh en € 11,99 per maand. Dat is dus alleen interessant als je regelmatig langs de snelweg wilt snelladen. Bij dit abonnement kun je overigens alleen laden met de Fastned app.

Goedkoop laden bij Fastned

Het is mogelijk om goedkoper te laden bij Fastned. Hiervoor heb je de laadpas van het Duitse Maingau nodig. Met deze laadpas laad je bij Fastned voor € 0,35 per kWh. De laadpas kent geen maandelijkse kosten en momenteel erg interessant om te nemen. Vraag hier een Maingau laadpas aan.

Dekking laadpas in binnenland?

Over het algemeen lijkt de dekking van bijna alle laadpassen inmiddels erg goed in het binnenland.

Dekking laadpas in buitenland?

Indien je langere tijd in het buitenland bent en (deels) afhankelijk bent van laadpalen, dan is een goede dekking van de laadpas essentieel. Helaas verschilt de dekking in het buitenland per laadpas, let daar dus goed op. Het is overigens wel een optie om een tweede laadpas bij een aanbieder te nemen speciaal voor het buitenland.

Waar vind ik laadpalen?

Nederland kent een goede infrastructuur qua laadpalen. In de onderstaande kaart vind je de laadpalen in Nederland en andere landen.

Onderhoud of reparatie nodig van je elektrische auto? Neem gerust contact met ons op. Bel Multimerk via 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335 of vraag een offerte aan.

https://www.youtube.com/watch?v=-7pjPPfT8dI

FAQ

Welke laadpas is de beste keuze?

Daar is geen eenduidig antwoord op. Het is o.a. afhankelijk de mate waarin je laadt en de laadpalen die je gebruikt. Over het algemeen vinden wij het aanbod van de NewMotion laadpas wel erg goed.

Moet ik persé een laadpas nemen?

Bij sommige laadpalen kun je laden middels een QR-code. Dit heet “ad hoc laden”. Let erop dat dit extra kosten met zich mee kan brengen.

Is een laadpas gratis?

Een laadpas kost eigenlijk altijd geld. Het verschilt per aanbieder hoe de kosten worden berekend. Bijvoorbeeld per maand of per laadbeurt. Ook betaal je soms een klein bedrag voor de aanschaf van een pas.

Is een laadpas overal geldig in Nederland?

De dekking van Nederlandse laadpassen is goed. Meestal zijn deze geldig bij alle laadpalen.

Is een laadpas ook in het buitenland te gebruiken

De dekking in het buitenland is helaas nog heel verschillend per laadpas

Is er een aparte laadpas nodig voor Fastned?

De meeste bekende laadpassen werken gewoon bij een Fastned laadpaal.

Is een laadpaal ook te activeren met een smartphone

Ja, er zijn mogelijkheden om een laadpas te koppelen aan een app.

Relevante artikelen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

15 Responses

    1. Hallo Jan, goede vraag!

      Het overzicht met tarieven is ongeveer 1 jaar oud. We gaan in de toekomst de lijst uitgebreid herzien. Mocht je tarieven tegenkomen die niet kloppen, laat het dan gerust weten! 🙂

    1. Dat hangt af van het aantal laadsessies die je per maand nodig hebt. Als dat minder dan ca. 10 laadsessies is (bijvoorbeeld omdat je thuis kunt opladen bij je eigen paal), dan zou ik geen abonnement nemen.

          1. Top! Wellicht is het mogelijk om de geschatte laadkosten toe te voegen voor een totaalbeeld, maar dat kunnen jullie beter beoordelen 😉

          2. Goed idee Theo. Bedankt!
            De laadkosten zelf zitten wat complexer in elkaar. Maar wellicht dat we daar iets op kunnen vinden 🙂

  1. Hallo,

    Een mooi overzicht en verhaal.

    Met de Maingau pas schijn je bij Fastned wel met 35 cent te kunnen laden toch? Ik heb deze pas voor de zekerheid aangevraagd naast de new motion.

    Sinds kort heb ik een Tesla Model 3 en daarvoor een Golf GTE. De Golf werd altijd thuis opgeladen. Eén keer heb ik bij een hotel geladen waarna ik na een uur wachten en bellen de stekker uit de paal kreeg. Sindsdien niet meer openbaar geladen met de Golf.

    Vraag of misschien ook mooi om toe te voegen? Onlangs met de Tesla bij een woonboulevard gratis kunnen laden. Ik kreeg het idee dat er een volgorde in zit?

    Wat is de volgorde van het laden starten met je eigen kabel bij publieke laadpunten en bij gratis laadpunten? De één schrijft bij het starten eerst aan de paal dan de auto, de ander schrijft net andersom eerst aan de auto dan aan de paal. Of is dit verschillend bij wie je laadt?

    Hoe zit het met ontkoppelen? Vaak eerst de pas langs het laadstation halen en dan kabel eerst uit de auto of het station of maakt het nu niet uit?

    Ik zal ook nu veel thuis laden. Het is maar 16a 3,7kw maar dat is volgens mij alleen maar beter voor de Tesla ivm snelladen (sneller en omzetten naar 3 fasen) thuis. Onderweg indien nodig veel bij superchargers maar het zal ook voorkomen dat ik eens en dan vooral op vakantie in het buitenland bij publieke laadpalen met de type 2 stekker moet laden.

    Kortom: wat is de volgorde bij laden starten en bij het stoppen van publieke laadpalen en zit er nog een verschil in bij gratis laden waar geen pas-key voor nodig is?

    Alvast bedankt!

    1. De Maingau pas is inderdaad een voordelige oplossing voor Fastned!
      Je vraag over de volgorde kunnen we helaas niet beantwoorden. Dat is overigens wel interessante materie voor deze webpagina.

  2. PAS OP met Maingau! Al ruime tijd laad ik blij en vrij met de maingau pas; bespaart toch elke keer een paar eurootjes.

    Totdat de firma ineens in een Duitse cryptische email aankondigde ‘boete’ te rekenen voor laadpalen na 240 minuten. Tussen alle spam en aanbiedingen voor huishoudelijke stroom niet goed gelezen.

    Tevens is mijn auto niet zo snel vol bij de meeste palen en ’s nachts ga ik er niet uit om af te koppelen.

    Gevolg is door per ongeluk verkeerd pasgebruik dat laden mij nu 180euro extra gekost heeft.

    Absurd!

    Maingau weigert inhoudelijk te reageren.

    Deze laadpas verstrekker verdient absoluut geen aanbeveling hier wegens de risiso’ s. 1x per half jaar een factuur kan de opgelopen schade van onwetendheid of verkeerd pas gebruik door partner; enorm uit de hand lopen. 180 euro is heel veel geld voor iets waarvoor niet eens een dienst geleverd is.

    1. Hallo Ed,

      Bedankt voor de waarschuwing. Het is inderdaad zonde om veel geld kwijt te raken aan het ‘boetetarief’.
      We raden de pas dan ook alleen aan voor gebruik bij een stellaadstation zoals Fastned. Dan speelt de maximale laadtijd geen rol meer.

Laat een reactie achter op Theo Reactie annuleren

Plaats je vragen en / of opmerkingen. Je e-mailadres wordt uiteraard niet getoond aan andere bezoekers. Bij het plaatsen van een reactie ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden.

Update i.v.m. Coronavirus: Multimerk is open volgens normale openingstijden. Werkplaatsafspraken gaan vooralsnog door.