Bellen

WhatsAppen

Multiriem laten vervangen

  15 augustus 2019 (bijgewerkt)
  562 keer bekeken
 Deel dit artikel:
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Maakt jouw auto een piepend of gierend geluid bij het wegrijden? Dit wordt hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door de multiriem of v-snaar die aan vervanging toe is.

Een multiriem, waarvoor is dat eigenlijk?

De multiriem zorgt voor de aandrijving van diverse onderdelen in de motor. Het is overigens wat anders dan de distributieriem. Wanneer je de motorkap opent en een riem ziet, dan heb je de multiriem gevonden.

De multiriem wordt aangedreven door de krukas en drijft vervolgens de dynamo, aircopomp en stuurpomp aan. Afhankelijk van het type motor wordt soms ook de waterpomp aangedreven. Bij een geknapte multiriem werken deze onderdelen niet en komt de auto stil te staan wanneer de accu leeg is. Gelukkig gaat er een lampje branden, zodat je direct weet dat er iets aan de hand is.

Bron: ANWB

Is een multiriem hetzelfde als de distributieriem?

De multiriem en de distributieriem zijn niet hetzelfde. De distributieriem is niet zichtbaar en geleidt andere onderdelen. Lees meer over de distributieriem.

Is een multiriem hetzelfde als een V-snaar?

De V-snaar de voorloper van de multiriem en wordt niet meer gebruikt in moderne auto’s. De V-snaar werd alleen gebruikt voor de geleiding van de waterpomp en de dynamo. Er is nu sprake van een multiriem aangezien deze vandaag de dag veel meer componenten aandrijft.

Wat als de multiriem knapt?

Een multiriem wordt gemaakt van een zeer stevig materiaal. De riem zal niet zomaar knappen. Tenzij deze erg versleten is of door andere problemen in de motor wordt beschadigd. Wanneer de riem knapt, zal dit meestal geen grote schade veroorzaken aan de motor, in tegenstelling tot een geknapte distributieriem.

Wanneer de multiriem knapt, werkt de aircopomp niet meer, valt de stuurbekrachtiging weg en wordt de accu niet meer opgeladen. Als de waterpomp op de multiriem is aangesloten, valt ook de motorkoeling uit. Zolang de motor niet oververhit raakt kun je nog een korte afstand afleggen om bij de garage te komen. Zet in dat geval zoveel mogelijk stroomverbruikers uit om de accu te besparen.

Zet de motor niet af, indien deze op normale temperatuur blijft. Het opnieuw starten van de motor vergt veel van de accu, waardoor deze sneller leeg is.

Te lang doorrijden is bovendien erg slecht voor de accu. Wanneer de accu leeg is, zal de auto uitvallen.

Wat is de levensduur van de multiriem?

Net als veel de meeste slijtagedelen is de levensduur grotendeels afhankelijk van belasting ervan. Wordt de aircopomp maar weinig gebruikt en staan de blowers meestal uit. Dan zal de multiriem minder belast worden en minder snel slijten. Bij een normaal gebruik van de auto zal de multiriem het minimaal zo lang volhouden als de distributieriem. Bij groot onderhoud wordt de multiriem gecontroleerd op slijtage.

Multiriem aan de dynamo

Hoe herken je een versleten multiriem?

Waar de distributieriem altijd een voorgeschreven vervangingsinterval heeft, is dit bij de multiriem niet altijd even duidelijk. Toch is het vrij duidelijk te merken wanneer de multiriem aan vervanging toe is. De multiriem maakt dan namelijk een gierend / jankend geluid bij lagere snelheden. Dit geluid wordt veroorzaakt doordat de riem slipt.

Een gierende multiriem kan over het algemeen niet direct kwaad. Wacht alleen niet te lang met het maken van een afspraak in de garage. Op den duur zal de riem knappen.

Het is ook mogelijk om de staat van de riem te controleren door er met je vinger op te drukken. De riem moet maximaal tot één centimeter in te drukken zijn, anders is de riem te slap en versleten. Daarnaast kun je controleren of de riem scheurtjes of rafels bevat.

Geleiderollen en spanrollen vervangen

De spanrol brengt de riem op spanning als de riem langzaamaan uitrekt. Het is verstandig om deze altijd direct te vervangen wanneer de riem vervangen wordt.

De geleiderol zorg voor geleiding van de rol. Het voorkomt dat de riem een lang stuk aflegt zonder ergens mee in contact te staan. Je kunt je voorstellen dat er dan al snel speling optreedt. Bij zo’n speling gaat de riem klapperen en slijt deze sneller.

Bij het vervangen van de multiriem is het aan te raden om de geleiderol en spanrol ook direct te vervangen. Deze rollen zijn namelijk ook aan slijtage onderhevig. Een nieuwe multiriem slijt sneller wanneer de rollen niet meer optimaal zijn. Daarnaast is het natuurlijk zonde om later terug te komen om alsnog de versleten rollen te laten vervangen.

Piepende multiriem? Onze specialisten lossen het voor je op. Bel 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335 of stuur een .

Relevante artikelen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Reageer op dit artikel

Plaats je vragen en / of opmerkingen. Je e-mailadres wordt uiteraard niet getoond aan andere bezoekers. Bij het plaatsen van een reactie ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden.