Menu
Menu

Problemen Volkswagen, Skoda en Seat bij de 1.4 TSI motor

Ben je eigenaar van een Volkswagen, Seat of Skoda met een 1.4 TSI motor en ondervind je problemen? Lees dan snel verder.

Het grote voordeel van een 1.4 TSI motor is de combi van een relatief zuinige motor die toch flink wat vermogen levert. Om dit mogelijk te maken bevat de 1.4 TSI motor een turbo en een mechanische compressor. De turbo vergroot het vermogen bij hoge toeren en de mechanische compressor bij lage toeren.

Geen tijd om dit artikel te lezen, maar wel problemen? Vraag snel en eenvoudig een offerte aan.

Mankementen bij de 1.4 TSI motor

Lekker meekomen in het verkeer en daar niet op hoeven inleveren bij de benzinepomp, wie wil dat nou niet? Helaas blijkt in de praktijk dat de 1.4 TSI met 140pk, 160pk en 180pk een aantal hardnekkige mankementen kent:

Heb je een Volkswagen, Skoda of Seat en herken je één of meerdere van bovenstaande mankementen? In dit artikel leggen we je uit waar de problemen door veroorzaakt worden en hoe Multimerk dit oplost. Liever direct contact met onze specialist? Stuur dan een of vraag een offerte aan.

Hoog olieverbruik bij 1.4 TSI motoren

Het hoge olieverbruik wordt veroorzaakt door de slechte kwaliteit olieschraapveren die de VAG-groep heeft gebruikt in zijn motoren.

Olieschraapveren… wat zijn dat?

Olieschraapveren zijn veren die rondom de zuigers zijn bevestigd. Deze veren zorgen ervoor dat er een filmlaag met olie wordt aangebracht aan de cilinderwand. Ook zorgen ze ervoor dat de filmlaag weer op tijd wordt weggeschraapt. Anders zou de olie verloren gaan tijdens de verbranding.

Dunnere olieschraapveren gemonteerd

Je kunt je voorstellen dat zulke veren enige wrijving opleveren in de motor. Wrijving heeft invloed op het brandstofverbruik. Daarom heeft de fabrikant dunnere olieschraapveren gemonteerd om zo de wrijving te minimaliseren.

De eerste 100.000 km verlopen meestal probleemloos met deze dunne schraapveren. Daarna wordt de kans steeds groter dat de veren zó zwaar vervuild geraakt zijn, dat ze olie ‘achterlaten’, dat vervolgens verbrand wordt. Dit merk je doordat je steeds vaker de olie moet bijvullen.

Gaat het olielampje regelmatig branden? Neem dan contact met ons op via 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335 of vraag een offerte aan.

Oplossing voor het olieverbruik

Zoals uitgelegd wordt het olieverbruik veroorzaakt door matige schraapveren. Multimerk lost dit op door de montage van nieuwe schraapveren met een verbeterd ontwerp. De nieuwe schraapveren zijn dikker en raken minder snel verstopt.

Modificatie van de zuigers

Ook voorziet Multimerk de zuigers van een modificatie. De combinatie van verbeterde schraapveren en gemodificeerde zuigers zorgt ervoor dat de kans op olieproblemen door vervuiling in de toekomst fors lager is.

Vervangen van meerdere onderdelen

Ook vervangen onze specialisten de carterpanpakking, de inlaatspuitstukpakking, de uitlaatspruitstukpakking, de motorolie en het oliefilter. Optioneel en afhankelijk van de vervuiling worden ook de inlaatkleppen gereinigd.

Inslijten van de nieuwe zuigerveren

Na onze ingreep zal het olieverbruik weer dalen tot een normaal niveau. Het is overigens heel normaal dat de motor de eerste ritten na de revisie nog steeds veel olie verbruikt. De nieuwe zuigerveren moeten nog de nodige kilometers inslijten in de cilinderwanden voor een goed resultaat. Op deze ingreep ontvang je van Multimerk 1 jaar garantie. (tot max. 100.000 gereden km.).

Advies nodig? Stuur direct een of bel 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335.

Vreemde geluiden en / of een stotterende motor bij 1.4 TSI motoren

Wanneer er een slepend of ratelend geluid uit de motor komt, wordt dit hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door een uitgerekte distributieketting. Het stotteren of inhouden van de motor kan ook duiden op een uitgerekte distributieketting.

Ervaar je deze klachten? Bel direct 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335 of stuur een . Doorrijden kan ernstige motorschade opleveren!

Distributieketting onderhoudsvrij?

In theorie zou een distributieketting onderhoudsvrij moeten zijn. In de praktijk blijkt dit bij de 1.4 TSI motor absoluut niet het geval te zijn. De standaard distributieketting bij deze motoren is kwalitatief ver onder de maat, waardoor de riem veel te snel uitrekt. Een beetje rek in de ketting is niet erg. Dit wordt opgevangen door de kettingspanner. De matige distributieketting van TSI motoren rekt echter zover uit, dat de kettingspanner dit niet meer kan compenseren.

Nauwkeurige afstelling van de distributieketting

Een distributieketting staat ‘op tijd’. Hiermee wordt bedoeld dat de nokkenas en de krukas exact op elkaar zijn afgesteld. De in- en uitlaatkleppen en de zuiger doen dan precies op het juiste moment hun werk. Een uitgerekte distributieketting zal vroeg of laat een tand overslaan waardoor de timing niet meer klopt. De verbranding zal daardoor niet meer optimaal zijn, waardoor de auto slecht loopt en vermogen verliest. In het ergste geval raken de kleppen en de zuigers elkaar. Dit zorgt voor forse motorschade en een kostbare reparatie.

Voorkom motorschade, neem direct contact op met Multimerk via 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335 of stuur een .

Zuigers en kleppen raken elkaar

In de linker afbeelding zie je dat de zuiger en de klep elkaar nét niet raken, door een goede timing. In de rechter afbeelding is de timing verkeerd, waardoor de klep naar beneden gaat terwijl de zuiger naar boven gaat. De klep en de zuiger botsen en er ontstaat forse motorschade.

Om de klachten bij een uitgerekte distributieriem op te lossen, vervangt Multimerk de standaard ketting door een verbeterde variant die minder snel uitrekt. Ook worden de kettingspanners en geleiders vernieuwd.

Advies nodig? Stuur direct een of bel 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335.

Welke voertuigen met 1.4 TSI motor hebben deze problemen?

Er zijn een heleboel varianten van de 1.4 TSI motor. Gelukkig heeft iedere motor een bijbehorende motorcode. Deze code vind je op een sticker op de motor en/of in het instructieboekje van de auto. Kom je er niet uit? Stuur dan even een . 1.4 TSI motoren met de onderstaande codes zijn gevoelig voor mankementen:

BLG, BMY, BWK, CAVA, CAVB, CAVC, CAVD, CAVE, CNWA, CNWB, CTHA, CTHB, CTHC, CTHE, CTKA, CAVF, CNUB, CTHF, CTJB, CTJB, CTJC, CAVG, CTHG, CTJA

Zowel Volkswagen, Skoda en Seat maken gebruik van de 1.4 TSI motor. De motor komt voor in de onderstaande modellen:

Volkswagen

  • Volkswagen Golf
  • Volkswagen Golf Plus
  • Volkswagen Passat
  • Volkswagen EOS
  • Volkswagen Tiguan
  • Volkswagen Touran
  • Volkswagen Scirocco
  • Volkswagen Beetle
  • Volkswagen Polo

Skoda

  • Skoda Fabia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Suberb
  • Skoda Yeti

Seat

  • Seat Ibiza
  • Seat Leon

Ervaar je problemen bij jouw 1.4 TSI motor? Neem dan contact op met Multimerk via 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335 of vraag een offerte aan.