Bellen

WhatsAppen

Problemen 1.4 TSI motor (Volkswagen, Skoda en Seat)

  12 september 2019 (bijgewerkt)
  3305 keer bekeken
 Deel dit artikel:
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Ben je eigenaar van een Volkswagen, Seat of Skoda met een 1.4 TSI motor en ondervind je problemen? Lees dan dit artikel over twee bekende kwalen van deze motor: olieproblemen en problemen met de distributieketting.

Het grote voordeel van een 1.4 TSI motor is de combinatie van een relatief zuinige motor die toch flink wat vermogen levert. Om dit mogelijk te maken bevat de 1.4 TSI motor een turbo en een mechanische compressor. De turbo vergroot het vermogen bij hoge toeren en de mechanische compressor bij lage toeren. De 1.4 TSI uitvoering met 122pk bevat overigens wel een turbo maar geen compressor.

Geen tijd om dit artikel te lezen, maar wel problemen? Bel met de specialist via 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335.

1.4 TSI motorproblemen

Lekker meekomen in het verkeer en daar niet op hoeven inleveren bij de benzinepomp, wie wil dat nou niet? Helaas blijkt in de praktijk dat de 1.4 TSI met 140pk, 160pk en 180pk een aantal hardnekkige mankementen kent:

Heb je een VW, Skoda of Seat met 1.4 TSI motor en herken je één of meerdere van bovenstaande problemen? In dit artikel leggen we je uit waar de problemen door veroorzaakt worden en hoe Multimerk dit oplost. Liever direct contact met onze specialist? Stuur dan een of vraag een offerte aan.

Hoog olieverbruik bij 1.4 TSI motoren

Heeft jouw bolide met 1.4 TSI motor een ongewoon hoog olieverbruik? Dat hoge olieverbruik wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de slechte kwaliteit olieschraapveren die de VAG-groep heeft gebruikt in zijn TSI motoren.

Olieschraapveren… wat zijn dat?

Olieschraapveren zijn veren die rondom de zuigers zijn bevestigd. Deze veren zorgen ervoor dat er een filmlaag met olie wordt aangebracht aan de cilinderwand. Ook zorgen ze ervoor dat de olie weer op tijd wordt weggeschraapt. Anders zou de olie verloren gaan tijdens de verbranding.

Bron: UtzOnBike (3D-model & animation: Autodesk Inventor) [CC BY-SA 3.0]

Dunnere olieschraapveren gemonteerd

De veren schrapen langs de cilinderwand. Dit zorgt voor wrijving. Wrijving heeft invloed op het brandstofverbruik. Om de wrijving te verminderen heeft de fabrikant dunnere olieschraapveren gemonteerd in o.a. TSI motoren.

De eerste 100.000 km verlopen meestal probleemloos met deze dunne schraapveren. Daarna wordt de kans steeds groter dat de veren zó zwaar vervuild zijn, dat ze olie ‘achterlaten’. De achtergebleven olie wordt verbrand. Met als gevolg dat de olie regelmatig bijgevuld moet worden.

Vervuilde schraapveer bij olieproblemen

Defecte zuigerveren kunnen o.a. de cilinderwanden beschadigen. Daarnaast raakt de katalysator beschadigd wanneer er langere tijd veel olie wordt verbrand. Ook de turbo kan hierdoor op den duur defect raken.

Gaat het olielampje regelmatig branden? Neem dan contact met ons op via 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335 of vraag een offerte aan.

Oplossing voor het olieverbruik bij 1.4 TSI motoren

Zoals uitgelegd wordt het olieverbruik veroorzaakt door matige olieschraapveren. Multimerk lost dit op door de montage van nieuwe schraapveren met een verbeterd ontwerp. De nieuwe schraapveren zijn dikker en raken minder snel verstopt.

Modificatie van de zuigers

Alleen het vervangen van de schraapveren is niet voldoende. Ook de zuigers worden aangepakt en voorzien van een modificatie. De combinatie van verbeterde schraapveren en gemodificeerde zuigers zorgt ervoor dat de kans op olieproblemen door vervuiling in de toekomst fors lager is.

Vervangen van meerdere onderdelen

Ook vervangen onze specialisten de carterpanpakking, de inlaatspuitstukpakking, de uitlaatspruitstukpakking, de motorolie en het oliefilter. Optioneel en afhankelijk van de vervuiling worden ook de inlaatkleppen gereinigd.

Inslijten van de nieuwe zuigerveren

Na onze ingreep zal het olieverbruik weer dalen tot een normaal niveau. Het is overigens normaal dat de motor de eerste ritten na de revisie nog steeds veel olie verbruikt. De nieuwe zuigerveren moeten nog de nodige kilometers inslijten in de cilinderwanden voor een goed resultaat.

Na een revisie is het dus belangrijk om de motor zorgvuldig in te rijden. Rijd bijvoorbeeld rustig bij een koude motor. Laat daarnaast de motor zo min mogelijk stationair draaien. Ook is een variërend toerental, snelheid en belasting goed voor het inslijtproces. Gebruik bij het inrijden geen cruise control.

Garantie op de werkzaamheden

Op deze ingreep ontvang je van Multimerk standaard 1 jaar garantie. (tot max. 100.000 gereden km.). Wanneer je de auto door Multimerk laat onderhouden ontvang je zelfs 5 jaar garantie (tot max. 150.000 gereden km.).

Print ons handige verbruiksoverzicht uit om het olieverbruik bij te houden.

Advies nodig? Stuur direct een of bel 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335.

Vreemde geluiden en / of een stotterende motor bij 1.4 TSI motoren

Wanneer er een slepend of ratelend geluid uit de motor komt, wordt dit hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door een uitgerekte distributieketting. Ook stotteren of inhouden van de motor kan duiden op een uitgerekte distributieketting.

Ervaar je deze klachten? Bel direct 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335 of stuur een . Doorrijden kan ernstige motorschade opleveren.

In de onderstaande video van MWautotechniek hoor je een ratelende distributieketting van een 1.2 TSI motor.

Wat doet de distributieketting?

De distributieketting verbind een aantal belangrijke motoronderdelen met elkaar. Waaronder de nokkenas en de krukas.

De nokkenas zorgt ervoor dat de in- en uitlaatkleppen worden bediend. Die kleppen zorgen voor de invoer en afvoer van zuurstof en uitlaatgas.

De krukas is verbonden met de zuigers. Als de zuigers op en neer gaan, draait de krukas.

Bron: Autoevolution.com

Nauwkeurige afstelling van de distributieketting

Een distributieketting staat ‘op tijd’. Hiermee wordt bedoeld dat de nokkenas en de krukas exact op elkaar zijn afgesteld. De in- en uitlaatkleppen en de zuiger doen dan precies op het juiste moment hun werk.

Distributieketting onderhoudsvrij?

In theorie zou een distributieketting onderhoudsvrij moeten zijn. In de praktijk blijkt dit bij de 1.4 TSI motor absoluut niet het geval te zijn. De standaard distributieketting bij deze motoren is kwalitatief ver onder de maat, waardoor de ketting veel te snel uitrekt.

Uitgerekte distributieketting

Een beetje rek in de distributieketting is niet erg. Dit wordt opgevangen door de kettingspanner. De matige distributieketting van TSI-motoren rekt echter zover uit, dat de kettingspanner dit niet meer kan compenseren. Er staat dan niet meer voldoende spanning op de ketting.

Een uitgerekte distributieketting zal vroeg of laat een tand overslaan waardoor de timing niet meer klopt. De verbranding zal daardoor niet meer optimaal zijn, waardoor de auto slecht loopt en vermogen verliest. In het ergste geval raken de kleppen en de zuigers elkaar. Dit zorgt voor forse motorschade en een kostbare reparatie.

Voorkom motorschade, neem direct contact op met Multimerk via 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335 of stuur een .

Zuigers en kleppen raken elkaar

In de linker afbeelding zie je dat de zuiger en de klep elkaar net niet raken, door een goede timing. In de rechter afbeelding is de timing ontregeld, en gaat de klep naar beneden gaat terwijl de zuiger naar boven gaat. De klep en de zuiger botsen en er ontstaat forse motorschade.

Oplossing bij een uitgerekte distributieketting

Om de klachten bij een uitgerekte distributieketting op te lossen, vervangt Multimerk de standaard ketting door een verbeterde variant die minder snel uitrekt. Ook worden de kettingspanners en geleiders vernieuwd. Als er ook klachten zijn over het olieverbruik, is het verstandig om de problemen tegelijkertijd op te lossen.

Advies nodig? Stuur direct een of bel 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335.

Welke 1.4 TSI motoren hebben problemen?

Er zijn een heleboel varianten van de 1.4 TSI motor. Gelukkig heeft iedere motor een bijbehorende motorcode. Deze code vind je op een sticker op de motor en/of in het instructieboekje van de auto. Kom je er niet uit? Stuur dan even een . 1.4 TSI motoren met de onderstaande codes zijn gevoelig voor mankementen:

BLG, BMY, BWK, CAVA, CAVB, CAVC, CAVD, CAVE, CNWA, CNWB, CTHA, CTHB, CTHC, CTHE, CTKA, CAVF, CNUB, CTHF, CTJB, CTJB, CTJC, CAVG, CTHG, CTJA

Skoda, VW en Seat maken gebruik van de 1.4 TSI motor. De motor komt voor in de onderstaande modellen:

Volkswagen

  • Volkswagen Golf
  • Volkswagen Golf Plus
  • Volkswagen Passat
  • Volkswagen EOS
  • Volkswagen Tiguan
  • Volkswagen Touran
  • Volkswagen Scirocco
  • Volkswagen Beetle
  • Volkswagen Polo

Skoda

  • Skoda Fabia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Suberb
  • Skoda Yeti

Seat

  • Seat Ibiza
  • Seat Leon

Ervaar je problemen bij jouw 1.4 TSI motor? Neem dan contact op met Multimerk via 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335 of vraag een offerte aan.

FAQ

Wat voor kwalen heeft de 1.4 TSI motor?

O.a. een overmatig olieverbruik en een distributieketting die uitrekt.

Waardoor wordt het hoge olieverbruik veroorzaakt?

Doordat de olieschraapveer niet meer goed functioneert. Daardoor wordt er olie verbrand en moet de olie dus regelmatig worden bijgevuld.

Is er iets aan het olieprobleem te doen?

Ja, door een betere olieschraapveer te monteren en een modificatie aan de zuigers.

Ontvang ik garantie bij het oplossen van olieproblemen en/of een uitgerekte distributieketting?

Ja, tot maximaal 5 jaar en 150.000 gereden km.

Hoe herken ik een uitgerekte distributieketting?

Aan een slepend of ratelend geluid. Ook kan de motor stotteren of inhouden.

Is een uitgerekte distributieketting slecht voor de motor?

Ja, de kans bestaat namelijk dat de ketting een of meerdere tanden overslaat. Dat kan veel schade veroorzaken.

Is er iets te doen aan een uitgerekte distributieketting?

Ja, deze dient te worden vervangen door een verbeterd exemplaar.

Welke 1.4 TSI-moteren hebben problemen?

TSI-motoren met deze codes zijn gevoelig voor mankementen: BLG, BMY, BWK, CAVA, CAVB, CAVC, CAVD, CAVE, CNWA, CNWB, CTHA, CTHB, CTHC, CTHE, CTKA, CAVF, CNUB, CTHF, CTJB, CTJB, CTJC, CAVG, CTHG, CTJA

Relevante artikelen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

5 Responses

  1. In het hoofdstuk mbt de distributieketting staat een storende fout die wellicht bij sommige lezers een vraag kan oproepen.
    Bij de uitleg over de functie van de distributieketting staat: de krukas is verbonden met de cilinders en als de cilinders op en neer gaan.

    Als de cilinders op en neer gaan is er natuurlijk iets goed mis met de motor. Bedoeld wordt hier natuurlijk de zuigers. i.p.v. cilinders.

    Ik wil niet betweterig overkomen maar dit moest me toch van het hart. Het staat zo slordig.

    1. Bert, je hebt helemaal gelijk. Als de cilinders op en neer gaan, is er iets heel goed mis 🙂 We hebben het snel aangepast. Bedankt voor je reactie!

  2. Hallo,

    Ik heb een vraagje over VW Golf TSI 1.2 en 1.4.
    Zoals het te zien is blijkt het dat de wv 1.4 het meest motor problemen veroorzaken of hebben.
    Is dat hetzelfde bij VW TSI 1.2 ?

    Daarnaast heb ik ook nog vraag over de VW polo TSI 1.2.
    Wat vindt u van deze model?

    Ik hoor het graag van u.

    Met vriendelijke groet,

    Kourosh

  3. Beste Kourosh,

    Het lijkt erop dat de meeste problemen voorkomen bij de 1.4 TSI en 1.8 TSI. De 1.2 TSI is op dit vlak waarschijnlijk een veiligere keuze. Let er wel op dat er geen ratel te horen is bij de proefrit. Ook is het verstandig om te checken of de distributieketting al eens is vervangen. Naar welke bouwjaren kijkt u vooral?

    De Volkswagen Polo TSI 1.2 lijkt ons een prima auto.

Reageer op dit artikel

Plaats je vragen en / of opmerkingen. Je e-mailadres wordt uiteraard niet getoond aan andere bezoekers. Bij het plaatsen van een reactie ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden.