Menu
Menu

Problemen Volkswagen, Skoda en Seat bij de 1.4 TSI motor

Ben je eigenaar van een Volkswagen, Seat of Skoda met een 1.4 TSI motor? Over het algemeen een prima rijdende auto met een fraai verbruik.

De kracht van een 1.4 TSI motor is dat deze relatief zuinig is maar toch flink wat vermogen levert. Dit bereikt de motor via zowel een mechanische compressor (bij lage toeren) als een turbo (bij hoge toeren). Lekker meekomen in het verkeer en daar niet op hoeven inleveren bij de pomp, wie wil dat nou niet?

Helaas blijkt in de praktijk dat de 1.4 TSI met 140pk, 160pk en 180pk een aantal hardnekkige mankementen kent:

  • Het olieverbruik neemt enorm toe;
  • Er komt een ratelend of slepend geluid uit de motor;
  • De motor stottert en loopt niet goed;
  • De motor houdt in bij gas geven.

Heb je een Volkswagen, Skoda of Seat en herken je één of meerdere van bovenstaande mankementen? In dit artikel leggen we je uit waar de problemen door veroorzaakt worden en deze problemen opgelost worden.

KLACHT: Extreem hoog olieverbruik bij 1.4 TSI motoren

Het hoge olieverbruik wordt veroorzaakt door de slechte kwaliteit olieschraapveren die de VAG-groep heeft gebruikt in zijn motoren.

Olieschraapveren zijn veren die rondom de zuigers zijn bevestigd. Deze veren zorgen ervoor dat er een filmlaag met olie wordt aangebracht aan de cilinderwand. Ook zorgen ze ervoor dat de filmlaag weer op tijd wordt weggeschraapt. Anders zou de olie verloren gaan tijdens de verbranding.

Je kunt je voorstellen dat zulke veren enige wrijving opleveren in de motor. Wrijving heeft invloed op het brandstofverbruik. Daarom heeft de fabrikant dunnere olieschraapveren gebruikt om zo de wrijving te minimaliseren.

De eerste 100.000 km verlopen meestal probleemloos met deze dunne schraapveren. Daarna wordt de kans steeds groter dat de veren zó zwaar vervuild geraakt zijn, dat ze olie achterlaten, wat vervolgens verbrand wordt. Als automobilist merk je dat je steeds vaker de olie moet bijvullen. Er wordt immers telkens een restje olie verbrand.

OPLOSSING: Extreem hoog olieverbruik bij 1.4 TSI motoren

Zoals uitgelegd wordt het olieverbruik veroorzaakt door matige schraapveren. Multimerk lost dit op door de montage van nieuwe schraapveren met een verbeterd ontwerp. De nieuwe schraapveren zijn dikker en raken minder snel verstopt.

Ook voorziet Multimerk de zuigers van een modificatie. De combinatie van verbeterde schraapveren en gemodificeerde zuigers zorgt ervoor dat de kans op olieproblemen door (vervuiling) in de toekomst fors lager is.

Ook vervangen onze specialisten de carterpanpakking, de inlaatspuitstukpakking, de uitlaatspruitstukpakking, de motorolie en het oliefilter. Optioneel en afhankelijk van de vervuiling worden ook de inlaatkleppen gereinigd.

Na onze ingreep zal het olieverbruik weer dalen tot een normaal niveau. Het is overigens heel normaal dat de motor de eerste ritten na de revisie nog wel wat olie verbruikt. De nieuwe zuigerveren moeten nog de nodige kilometers inslijten in de cilinderwanden voor een goed resultaat.

Op deze ingreep ontvang je van Multimerk 1 jaar BOVAG-garantie. (tot max. 100.000 gereden km.).

Advies nodig? Stuur direct een WhatsAppbericht of bel 0512 - 511 335.

KLACHT: Vreemde geluiden en / of een stotterende motor bij 1.4 TSI motoren

Wanneer er een slepend of ratelend geluid uit de motor komt, wordt dit hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door een uitgerekte distributieriem. Bij een uitgerekte distributie is het daarnaast ook mogelijk dat de motor stottert of inhoudt bij het gasgeven. Ervaar je deze klachten? Neem dan direct contact op met Multimerk voor advies. Doorrijden kan ernstige motorschade opleveren!

In theorie zou een distributieketting onderhoudsvrij moeten zijn. In de praktijk blijkt dit bij de 1.4 TSI motor absoluut niet het geval te zijn. De standaard distributieketting bij deze motoren is kwalitatief ver onder de maat, waardoor de riem veel te snel uitrekt. Een beetje rek in de ketting is niet erg. Dit wordt opgevangen door de kettingspanner. De matige distributieketting van TSI motoren rekt echter zover uit, dat de kettingspanner dit niet meer kan compenseren.

Een distributieketting staat ‘op tijd’. Hiermee wordt bedoeld dat de nokkenas en de krukas exact op elkaar zijn afgesteld. De in- en uitlaatkleppen en de zuiger doen dan precies op het juiste moment hun werk. Een uitgerekte distributieketting zal vroeg of laat een tand overslaan waardoor de timing niet meer klopt. De verbranding zal daardoor niet meer optimaal zijn, waardoor de auto slecht loopt en vermogen verliest. In het ergste geval raken de kleppen en de zuigers elkaar. Dit zorgt voor forse motorschade en een dure reparatie.

In de linker afbeelding zie je dat de zuiger en de klep elkaar nét niet raken, door een goede timing. In de rechter afbeelding is de timing verkeerd, waardoor de klep naar beneden gaat terwijl de zuiger naar boven gaat. De klep en de zuiger botsen en er ontstaat forse motorschade.

Bron: MW autotechniek

OPLOSSING: Vreemde geluiden en een stotterende motor bij 1.4 TSI motoren

Om de klachten bij een uitgerekte distributieriem op te lossen, vervangt Multimerk de standaard ketting door een verbeterde variant die minder snel uitrekt. Ook worden de kettingspanners en geleiders vernieuwd.

Advies nodig? Stuur direct een WhatsAppbericht of bel 0512 - 511 335

Welke voertuigen met 1.4 TSI motor hebben deze problemen?

Er zijn een heleboel varianten van de 1.4 TSI motor. Gelukkig heeft iedere motor een bijbehorende motorcode. Deze code vind je op een sticker op de motor en/of in het instructieboekje van de auto. 1.4 TSI motoren met de onderstaande codes zijn gevoelig voor mankementen:

BLG, BMY, BWK, CAVA, CAVB, CAVC, CAVD, CAVE, CNWA, CNWB, CTHA, CTHB, CTHC, CTHE, CTKA, CAVF, CNUB, CTHF, CTJB, CTJB, CTJC, CAVG, CTHG, CTJA

Zowel Volkswagen, Skoda en Seat maken gebruik van de 1.4 TSI motor. De motor komt voor in:

Volkswagen Golf
Volkswagen Golf Plus
Volkswagen Passat
Volkswagen EOS
Volswagen Tiguan
Volkswagen Touran
Volkswagen Scirocco
Volkswagen Beetle
Volkswagen Polo

Skoda Fabia
Skoda Octavia
Skoda Suberb
Skoda Yeti

Seat Ibiza
Seat Leon

Waarom Multimerk?

  • 98% van onze klanten raadt Multimerk aan
  • Klantenbeoordeling: 8.6
  • Officieel Bosch Car Service bedrijf
  • Betaalbare dealerkwaliteit
  • 20+ jaar ervaring