Bellen

WhatsAppen

Auto accu vervangen

  20 november 2020 (bijgewerkt)
  4661 keer bekeken
  Deel dit artikel:

Onze auto zit vandaag de dag boordevol met allerlei elektronica. Denk maar aan de startmotor, boordcomputer, verlichting of veiligheidssystemen. Al deze onderdelen putten de benodigde energie uit de auto accu. Die op zijn beurt weer wordt opgeladen door de dynamo.

Is de accu van jouw auto aan vervanging toe? Multimerk helpt je verder. Bel 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335 of stuur een .

Inhoudsopgave

Lege accu? Oeps, wat nu?

Nee hè. Helemaal vergeten om de autolampen uit te zetten. Het overkomt de beste wel eens. Zonder accuspanning geeft de startmotor helaas geen kik. Bij het omdraaien van de sleutel hoor je waarschijnlijk alleen nog een tikkend geluid.

Wat nu? Er zijn twee manieren om een auto met een lege accu weer te starten. Door middel van startkabels of door de auto aan te duwen.

Welke methode je ook gebruikt, houd er rekening mee dat wanneer de auto weer start, het accuniveau nog steeds erg laag is. Geef de accu daarom de kans om zich op te laden.

Auto starten met startkabels

Heb je startkabels en een andere ‘hulpauto’ tot je beschikking? Dan is het een kwestie van startkabels aansluiten en starten maar. Maar hoe doe je dit precies?

  1. Zorg ervoor dat je een ‘hulpauto’ vindt van ongeveer dezelfde grootte als je eigen auto. Dan is de kans groot dat ook de accu’s van dezelfde grootte zijn.
  2. Open de motorkap van beide auto’s en zet alle elektronica uit in de pechauto.
  3. Begin bij de hulpauto. Zet als eerste het klemmetje van de rode kabel op de pool van de accu waar een plus staat. Soms wordt dit ook met een rode kleur aangegeven. Vervolgens zet je het andere klemmetje van dezelfde rode kabel op de accu van de pechauto. Ook nu weer op de pool waar een plus bij staat.
  4. Nu doe je hetzelfde ook bij de zwarte kabel. In dit geval ga je voor de polen aan waar een minteken bij staat. Soms wordt dit met een zwarte kleur aangegeven.
  5. Start nu de pechauto en laat deze even lopen.
  6. Ontkoppel na een aantal minuten de startkabels. Doe dit in omgekeerde volgorde. Haal dus als eerste de zwarte kabel (met het minteken) van de pechauto en dan pas de hulpauto. Doe bij de rode kabel met het plusteken hetzelfde.
  7. Het beste is om direct een stuk te gaan rijden. Dan laadt de accu het snelste op. Laat de auto de eerste kilometers niet afslaan! De accu is dan nog niet voldoende opgeladen om de auto opnieuw te kunnen starten.

Auto starten door te duwen

Geen startkabels bij de hand, maar wel een aantal bereidwillige medepassagiers of omstanders? Dan is er nog een tweede redmiddel. Duwen! 

Deze methode is alleen mogelijk bij een handgeschakelde benzine-auto. Anders zit er niets anders op dan contact op te nemen met Multimerk. We helpen je graag verder.

Ga je duwen? Let op het volgende

  1. Zet het contact aan
  2. Trap de koppelingspedaal in en schakel naar de tweede versnelling. Houd het pedaal ingetrapt.
  3. Doe de handrem los
  4. DUWEN!
  5. Als de auto eenmaal goed rolt, laat je de koppeling snel opkomen en geef je een beetje gas bij. Geef de duwers wel aan wanneer je dit doet! De auto zal namelijk plotseling schokken en afremmen.
  6. De motor komt nu tot leven. Het beste is om direct een flinke rit te maken. Dan laadt de accu het snelste weer op. Laat de auto de eerste kilometers niet afslaan! De accu is dan nog niet voldoende opgeladen om de auto opnieuw te kunnen starten.

Accu in de winter

Heb je het gevoel dat de auto moeilijk start? In de meeste gevallen komt dit door accuproblemen. Maar hoe komt het dat dit probleem zich voornamelijk in de winter voordoet? Bij lage temperaturen neemt de capaciteit van een accu enorm af. Om die reden kan het zijn dat de accu net te weinig kracht heeft om de motor te starten.

Bij temperaturen zoals -10°heb je nog ongeveer 65% van je capaciteit, bij temperaturen zoals -22° heb je nog maar 50% van je volledige capaciteit. Dus waar de hoeveelheid vermogen mogelijk net voldoende is in de zomer om de auto te starten, komt je accu in de winter ineens te kort en start je auto niet meer.

Levensduur van een accu

Gemiddeld gaat een loodaccu zo’n 3 tot 6 jaar mee. De levensduur van een accu is zoals bij veel auto-onderdelen sterk afhankelijk van het gebruik. Wanneer je bijvoorbeeld veel korte ritten rijdt, krijgt de accu veel te verduren. Hij moet dan regelmatig veel spanning leveren vanwege de startmotor, maar krijgt niet te kans om volledig op te laden.

Ook is het niet bevorderlijk voor de accu wanneer de auto lange tijden niet gebruikt wordt.  Daarnaast is het voor een accu erg slecht wanneer deze helemaal leeg raakt. De accu gaat hierdoor snel achteruit.

Uiteraard heeft de kwaliteit van de accu ook invloed op de levensduur. Al gaat een duurdere accu niet altijd langer mee dan een goedkopere variant. Als er tenslotte veel corrosie op de accupolen aanwezig is, is dat nadelig voor de levensduur. De accu wordt door een minder goede geleiding immers minder snel opgeladen.

Verschillende soorten auto accu’s

Er zijn verschillende soorten autoaccu’s. We lichten een aantal belangrijke soorten toe:

Loodaccu’s

De loodaccu is een van de oudste varianten onder de accu’s. Dit type oplaadbare accu komt veel voor en is de meest gebruikte type accu in auto’s. Loodaccu’s hebben veel pluspunten. Zo zijn ze vrij simpel wat betreft bouw. Ze bestaan uit slechts een paar onderdelen; water, zwavelzuur en lood. Bovendien zijn ze relatief goedkoop en leveren ze een hoge spanning en een hoge elektrische stroom.

Gel-accu’s

Een gel-accu is een onderhoudsvrije loodaccu waarbij de elektrolyt een gel is in plaats van vloeistof. Deze gel zit in de scheidingsplaten en in de ruimtes om de platen heen. Hierdoor kunnen ze in elke positie gebruikt worden omdat de gel er niet uit kan lopen. Bij het laden van een gel-accu ontstaat minder gas.

Gel-accu’s worden ook gebruikt in elektrische scooters, beveiligingssystemen en elektrische fietsen. Ook zijn ze geschikt als startaccu’s.

AGM-accu’s

AGM (Absorbed Glass Mat)-accu’s zijn accu’s waarbij het aanwezige elektrolyt vastgehouden wordt door de speciale glasvezelmatten. Hierdoor kunnen ze niet lekken en kunnen ze de accu in elke positie gebruiken. Meer dan 99% van het gas dat ontstaat wordt hergebruikt. Om die reden zijn deze accu’s onderhoudsvrij.

AGM-accu’s leveren betere prestaties dan natte loodaccu’s maar ze leveren een minder hoge stroom dan gel-accu’s.

AGM accu’s zijn bestand tegen hoge en lage temperaturen en hebben weinig zelfontlading. Zo blijven ze langer houdbaar en worden daarom onder andere gebruikt in duurdere voertuigen. AGM accu’s worden ook wel loodvliesaccu’s genoemd.

Accu en de APK

Tijdens de APK-keuring bekijkt de keurmeester of de accu goed vast zit. Daarnaast checkt de keurmeester staat van de bedrading. Het gaat hier om een visuele inspectie. Met andere woorden: de keurmeester werkt er een blik op en voelt even aan de accu. De accu wordt niet op de werking getest.

Een geldig APK-rapport zegt dus vrijwel niets over de staat van de accu. Bij een grote beurt wordt de accu overigens wél gecontroleerd.

Accuproblemen? Voor meer informatie bel je 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335 of vraag een offerte op

Relevante artikelen