Bellen

WhatsAppen

Turbo problemen

  20 november 2020 (bijgewerkt)
  4814 keer bekeken
  Deel dit artikel:

Het is redelijk bekend dat een turbo voor meer vermogen zorgt en vooral voorkomt bij dieselmotoren. Maar hoe werkt zo’n turbo eigenlijk en wat als ‘ie stuk gaat?

Hoe werkt een turbo?

Een turbo perst extra veel zuurstof de motor in. Gecombineerd met extra veel brandstof, zorgt dit voor meer vermogen. Een auto kan daardoor met een minder grote motor toch een prima vermogen hebben.

Oké, maar hoe doet een turbo dat dan? Nou, door slim gebruik te maken van de uitlaatgassen (zijn ze toch nog ergens goed voor).

De uitlaatgasstroom wordt, voordat het naar de uitlaat gaat, geleid door een turbinewiel. Dit wiel gaat enorm snel draaien door de sterke stroom die hier langs gaat. Vergelijk het maar met een waterrad.

Het turbinewiel is verbonden met een compressorwiel. Zo’n compressorwiel perst een gigantische hoeveelheid verse lucht van buiten rechtstreeks de motor in.

Turbo

Hoe lang gaat een turbo mee?

De turbo-as maakt zo’n 220.000 toeren per minuut. Je kunt je voorstellen dat een onderdeel met zulke snelheden op den duur slijt. De slijtage is voor een deel afhankelijk van de bestuurder. Is je rijstijl nogal sportief? Dan moet de turbo continu presteren en slijt deze sneller. Daarnaast heeft de turbo even de tijd nodig om op te warmen en af te koelen. Houd je daar geen rekening mee? Dan slijt de turbo sneller.

Turboproblemen

Een mankement aan de turbo merk je gauw genoeg op. Zo kan de auto ineens niet meer vooruit te branden zijn. Logisch, want zonder goed werkende turbo heeft de motor ineens niet meer dat ‘extra’ vermogen. Daarnaast is het mogelijk dat het olieverbruik flink toeneemt en dat er blauwige rook uit de uitlaat komt.

Het is mogelijk dat bij een defecte turbo de auto in een noodlood gaat. Dit is een soort veiligheidsmodus om verdere schade te voorkomen. De motorprestaties worden dan heel ver teruggeschroefd, waardoor een garagebezoek onvermijdelijk is.

Turbo en de APK

De turbo zelf wordt niet geïnspecteerd tijdens de APK-keuring. Een defecte turbo kan overigens wel weer gevolgen hebben voor de APK. Bijvoorbeeld doordat de uitlaatgassen daardoor niet aan de norm voldoen.

Vermoed je problemen aan de turbo? De specialisten van Multimerk helpen je graag verder. Bel 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335 of stuur een .