Bellen

WhatsAppen

Uitlaat vervangen of repareren

  20 november 2020 (bijgewerkt)
  7423 keer bekeken
  Deel dit artikel:

Een uitlaat voert warmte en uitlaatgassen af naar de achterkant van de auto. Dit lijkt heel eenvoudig, maar er komt meer bij kijken dan zou denken. Wist je bijvoorbeeld dat er een sensor (lambdasonde) in de uitlaat zit die de uitlaatgassen meet?

Problemen met de uitlaat? Multimerk lost het snel en vakkundig voor je op. Bel 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335 of stuur een .

Hoe werkt een uitlaat?

De reis van uitlaatgassen begint bij het uitlaatspruitstuk. In dit onderdeel komen de uitlaatgassen van de verschillende cilinders samen tot één buis. Vervolgens gaan de gassen door de katalysator. De katalysator vermindert de schadelijkheid van de uitlaatgassen. Dit onderdeel is verplicht bij benzinemotoren. Bij diesel is een roetfilter verplicht. Het roetfilter reduceert de uitstoot van roetdeeltjes.

Via een flexibel deel (om de schokken van de motor op te vangen) vervolgt de uitlaat zijn weg. Afhankelijk van de auto komt de uitlaat vervolgens uit op een middendemper die het geluid dempt. Tenslotte loopt de uitlaat door naar achteren en komt uit op de einddemper. De demper zorgt ervoor dat de auto stiller is. Zonder demper maakt een auto een behoorlijk lawaai.

Meestal bevat het uitlaatsysteem van benzinevoertuigen over twee lambdasondesensoren. Een sensor vóór de katalysator en een sensor erna. De meetwaardes worden continue naar de boordcomputer gestuurd, zodat deze het mengsel van zuurstof en brandstof kan bijsturen. Ook houdt de boordcomputer met de sensoren in de gaten of de katalysator wel goed zijn werk doet.

Wat is de levensduur van een uitlaat?

De levensduur van de uitlaat is zoals vrijwel alle slijtagedelen sterk afhankelijk van de manier waarop de auto wordt gebruikt. Maak je veel korte ritten? Dan is er veel condensvorming in de uitlaat, wat weer voor roest zorgt. Ook kan achterstallig onderhoud aan de auto een snellere slijtage van de uitlaat veroorzaken. Tenslotte speelt ook de kwaliteit van de uitlaat een belangrijke rol.

Bij een uitlaat geldt over het algemeen: goedkoop is duurkoop. Een kwalitatief goede uitlaat gaat langer mee.

Hoe herken je een lekke uitlaat?

Door roest kan een uitlaat lek raken. Een lekke uitlaat zorgt voor meer geluidsproductie. Het kan de auto zelfs ‘sportiever’ laten klinken. Ook kan er een gesis onder de auto ontstaan. Een lekke uitlaat kan gevaarlijk zijn. Wanneer er onder de auto veel uitlaatgas lekt, kan dit in het interieur van de auto terecht komen. Daarnaast is een lekke uitlaat strafbaar en een vervelende boete waard. Tenslotte wordt de auto tijdens de APK-keuring afgekeurd indien de uitlaat een lek bevat.

Produceert de auto een luider en sportiever geluid dan normaal? Dan komt dit hoogstwaarschijnlijk door de uitlaat. Je kunt de uitlaat controleren door een grote oude doek tegen de uitlaat aan te houden, zodat deze volledig afgesloten is. Luister vervolgens of je onder de auto lucht hoor ontsnappen. Dit duidt op een lekkage. Probeer dit alleen bij een koude motor! De uitlaat wordt erg heet.

De uitlaat en APK-keuring

Tijdens de APK-keuring controleert de keurmeester of de uitlaat gasdicht is van begin tot eind. Daarnaast inspecteert de keurmeester de deugdelijkheid van de ophanging. Kleine lekkages worden meestal eenvoudig gedicht met een speciale pasta. Bij ernstige roest, zal het betreffende onderdeel van het uitlaatsysteem vervangen moeten worden.

Klinkt jouw uitlaat wat té sportief? De specialisten van Multimerk helpen je graag verder. Bel 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335 of stuur een .

Relevante artikelen