Menu

Bellen

WhatsAppen

Menu

Aandrijfas vervangen

  15 augustus 2019 (bijgewerkt)
  28 keer bekeken
  Deel dit artikel:
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Wat is een aandrijfas, hoe werkt het en hoe merk je een defect op? Multimerk geeft je graag antwoord op deze vragen.

Direct een offerte ontvangen voor het vervangen van de aandrijfas, aandrijfashoes of homokineet? Bel 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335 of stuur een .

Wat is een aandrijfas?

De aandrijfas zorgt voor het overbrengen van de aandrijving van de versnellingsbak naar het wiel. Bij voorwielaandrijving zijn er twee aandrijfassen aanwezig. Voor elk wiel een eigen as. De aandrijfas bestaat uit de as zelf, twee homokinetische koppelingen en twee ashoezen.

Wat is een homokinetische koppeling?

Een homokinetische koppeling? Misschien heb je er eens van gehoord, maar hoogstwaarschijnlijk heb je geen idee wat het doet. Om je gerust te stellen: deze koppeling is een stuk eenvoudiger dan dat de naam doet vermoeden.

Voorwielen gaan op en neer en van links naar rechts, oftewel: ze gaan alle kanten op. Knap lastig als deze wielen dan ook nog eens aangedreven moeten worden door een aandrijfas.

De homokinetische koppelingen (of kortweg homokineet genoemd) lossen dit probleem op. Het zijn twee koppelingen die ervoor zorgen dat de aandrijfas probleemloos meebeweegt met de wielen.

Op de afbeelding zie je hoe zo’n homokineet eruitziet. Het binnenwerk is via kogels verbonden met het buitenwerk en draait netjes mee. Door de kogels heeft het binnenwerk veel bewegingsvrijheid.

Bron: GFDL, van Wikimedia Commons

In de onderstaande animatie zie je een eenvoudige weergave van hoe zo’n koppeling te werk gaat.

Bron: Wikipedia

Aandijfashoes vervangen

Tenslotte is er nog de aandrijfashoes. Dit is een rubberen hoes die ter bescherming om de homokineet wordt geplaatst. Tegenwoordig is deze hoes ook vaak van een hardere kunststofsoort. De homokineethoes voorkomt dat er vuil in de homokineet terecht komt en houdt het smeervet van de homokineet op zijn plaats.

Zo’n beschermingshoes kan tegen een stootje maar zal door veroudering op den duur uitdrogen en scheuren. Een beschermingshoes in slechte staat komt niet door de APK-keuring. Dat is maar goed ook, want de homokineet raakt defect als een versleten ashoes niet vervangen wordt.

Hoe herken je een defecte aandrijfas?

Problemen met de aandrijfas merk je het beste bij het nemen van een bocht. Je hoort dan een tikkend / ratelend geluid. Helemaal wanneer je in de bocht gas geeft.

Vermoed je problemen met de aandrijfas? Bel 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335 of vraag een offerte aan via de website.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Reageer op dit artikel

Plaats je vragen en / of opmerkingen. Je e-mailadres wordt uiteraard niet getoond aan andere bezoekers. Bij het plaatsen van een reactie ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden.