Bellen

WhatsAppen

Automaat spoelen en verversen

  18 september 2019 (bijgewerkt)
  6454 keer bekeken
  Deel dit artikel:
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

UPDATE: je ontvangt tijdelijk €50 korting op het spoelen van de automaat!

Het spoelen en reinigen van de automaat verkleint de kans op reparaties. Automaat spoelen kan daarnaast klachten verhelpen of verminderen, waardoor een dure revisie niet nodig is.

We adviseren om de automaat iedere 80.000 – 100.000 km te laten spoelen. Bij een DSG-automaat adviseren wij een interval van 60.000 km.

Multimerk geeft je graag advies via 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335 of stuur een .

“Dit bedrijf verdient een dikke 10 plus. Ik heb de automaat laten spoelen, wat een verschil hoe het nu is. Ik had geen problemen maar wilde de auto verwennen. Maar wat een verschil, schakelt nu nog beter.”

Bas uit Drachten

Wat is automaat spoelen?

Bij automaat spoelen reinigt Multimerk de automaat, door olie en een reinigingsmiddel door de automaat te spoelen. Het wordt ook wel automaat flushen genoemd.

Automaat spoelen zorgt voor een grondige reiniging van het hele oliecircuit (o.a. de koppelomvormer, leidingen en mechatronic). Na het reinigen, verversen we de automaatolie.

Meestal wordt ook het oliefilter van de automaat vervangen. Dit gebeurt altijd in overleg. Bij het vervangen van het oliefilter worden de carterpan en magneten ook schoongemaakt.

Onze spoelmachine hanteert de standaard druk van de automaatbak tijdens het spoelen. In tegenstelling tot sommige spoelmachines die onder hoge druk spoelen. Spoelen onder hoge druk kan schadelijk zijn voor de automaat.

Waarom automaat spoelen?

Automaatolie raakt op den duur vervuild. Bij een sportieve rijstijl of regelmatige zware belasting gaat dat het snelst.

Doe je niks aan de vervuiling? Dan is de kans groot dat de automaat vroeg of laat klachten gaat opleveren bij het schakelen. Door vuil kunnen bijvoorbeeld oliekanalen dichtslibben, met als gevolg dat de benodigde oliedruk niet bereikt wordt. Daardoor kan de automaat o.a. moeite ondervinden in het schakelen of om een versnelling vast te houden. Ook de regelventielen en lamellen raken vervuild.

Op een defecte automaatbak zit niemand te wachten, een revisie is erg kostbaar.

Ter preventie moet de automaat periodiek worden gereinigd en ververst. Daarnaast is het mogelijk om klachten te verminderen door de vervuiling aan te pakken. We kunnen helaas nooit garanderen dat klachten verdwijnen door een spoeling.

“Automatische versnellingsbak haperde érg maar schakelt nu weer als nieuw nadat hij gespoeld was.”

Wim uit Oosterwolde

Automaat spoelen als onderhoud

Automaat spoelen is in de eerste plaats bedoeld als onderhoud. De meeste automaten gebruiken ATF-olie (Automatic Transmission Fluid) om de draaiende delen te smeren en te koelen. Een klein aantal automaten heeft overigens een droge koppeling en kan niet gespoeld worden.

collage automaat spoelen afbeeldingen

Vervuilde olie in de automaat

De automaatolie raakt na verloop van tijd vervuild door bijvoorbeeld slijtage van bewegende onderdelen. De olie wordt dikker en de smerende eigenschappen worden minder.

Laat je de automaat niet flushen? Dan zal de olie steeds verder achteruitgaan en essentiële onderdelen zoals de schakelkleppen vervuilen.

Merk je vervuiling in de automaat?

Meestal merk je vervuiling niet direct. Een moderne auto past zichzelf met adaptieve waarden aan. Hij stelt zichzelf als het ware een beetje anders af.

Is de automaat sterk vervuild? Dan merk je dit doordat de automaat bijvoorbeeld moeite heeft met het kiezen en/of vasthouden van een versnelling. Ook zal de automaat waarschijnlijk bonken of schokken bij het schakelen.

Belangrijk onderhoud

Automaat spoelen is een onderhoudshandeling waarbij de automaatbak gereinigd en ververst wordt. Correct onderhoud verkleint de kans dat vervuiling leidt tot vervelende klachten en dure reparaties.

Spoelmachine met schone olie versus vervuilde olie tijdens automaat spoelen
Schone olie versus vervuilde olie

Automaat spoelen bij klachten

Als onderdelen zoals oliekanalen, schakelkleppen en lamellen zwaar vervuild zijn, ontstaan er op den duur klachten. De automaat begint dan bijvoorbeeld te schokken of te bonken tijdens het schakelen.

Mogelijke klachten bij een automaat

  • Automaat bonkt bij schakelen
  • Automaat heeft moeite om de juiste versnelling te kiezen en vast te houden
  • Automaat heeft een schommelend toerental
  • Automaat schakelt niet soepel
  • Automaat schakelt laat over
  • Automaat schokt bij schakelen
  • Automaat slipt bij schakelen
  • Kickdown werkt niet goed

Klachten verhelpen

Spoelen van de automatische versnellingsbak kan helpen om klachten weg te nemen of te verminderen. Onze ervaring is dat het vooral werkt bij lichtere klachten en niet wanneer de automaat nauwelijks nog schakelt.

Maar er zijn uitzonderingen. Zo kregen we eens een Volkswagen Touareg in de werkplaats met behoorlijke klachten aan de automaat. De automaat schakelde nauwelijks meer. De eigenaar ging al uit van een revisie, maar wou tóch een poging wagen. Onze specialist heeft de automaatbak gereinigd, ververst en het oliefilter vervangen. Het resultaat: een prima schakelende automaat en een hele blije klant.

Automaat schakelt slecht? We geven je graag advies of spoelen verstandig is of niet. Stuur een .

Het proces van automaat spoelen

Allereerst brengt de specialist de automaat op de juiste temperatuur. Voordat de spoelmachine aangesloten kan worden moet (een deel) van de bodemplaat worden gedemonteerd:


Als het voorbereidende werk eenmaal klaar is, wordt de spoelmachine aangesloten op de ingaande en uitgaande oliekanalen. De spoelmachine is nu verbonden met het oliecircuit van de automaat.


Vervolgens voegt de monteur een speciaal reinigingsmiddel toe aan de huidige automaatolie. Dit additief helpt om zoveel mogelijk vervuiling in de automaatbak te verwijderen. De flushmachine start daarna met spoelen:


De automaat wordt doorgespoeld terwijl de monteur met een lopende motor de verschillende versnellingen bedient:


Na de reiniging wordt de oude olie via de spoelmachine vervangen door nieuwe automaatolie. Indien afgesproken zal tijdens het proces ook het oliefilter vervangen worden. Als dat nodig is, zal de monteur tenslotte een proefrit maken:

Welke automaatolie (ATF) gebruikt Multimerk?

Standaard maken wij gebruik van de voertuigspecifieke automaatolie van Kroon-Oil. We hebben goede ervaringen met deze olie en merken geen kwaliteitsverschil t.o.v. merkolie. Wel is de olie veel goedkoper! Automaatolie wordt overigens ook wel ATF-olie genoemd. ATF staat voor Automatic Transmission Fluid.

Uiteraard is het mogelijk om te kiezen voor merkspecifieke olie. Bijvoorbeeld ZF Lifeguard Fluid of Motorcraft®. Geef dit tijdig aan, zodat we daar rekening mee kunnen houden.

Alleen automaatolie verversen?

Sommige garages / dealers bieden enkel een vervanging van de automaatolie aan. De automaat wordt dan niet gespoeld.

Wanneer de olie enkel ‘afgetapt’ en ververst wordt, blijft er vervuilde olie achter in de mechatronic en koppelomvormer. Bij Multimerk wordt de olie ververst middels het spoelapparaat. Daarmee wordt veel meer oude olie uit de automaat verwijderd.

DSG-automaat spoelen

De DSG-automaat komt voor bij Volkswagen, Skoda en Seat (VAG-groep). Een DSG is geen conventionele automaat en een stuk complexer. Simpel gezegd bestaat een DSG uit twee versnellingsbakken. De even en oneven versnellingen worden verdeeld tussen de twee versnellingsbakken. Zodoende kan de volgende versnelling al klaar gezet worden en wordt er heel snel en soepel geschakeld.

Illustratie van werking dsg automaat
Bron: Practicalmotoring.com.au

Periodiek spoelen en verversen van de DSG-automaat helpt vervelende en dure revisies voorkomen.

Een DSG-automaat is uitgevoerd in een natte of droge koppeling. Alleen de natte variant dient gespoeld te worden. Multimerk spoelt alle DSG-automaten met een natte koppeling:

  • DSG DQ250 (02E/0D9) 6-traps
  • DSG DQ400 (ODD) 6-traps
  • DSG DQ500 (0BH/0BT) 7-traps
  • DSG DL501(0B5) 7-traps
  • DSG DQ380 (0DE) 7-traps
  • DSG DQ381 (0GC) 7-traps

DSG spoelen bij Multimerk? Vraag een offerte aan via of bel 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335.

Audi S-Tronic automaat spoelen

De S-tronic automaat van Audi is in feite een aangepaste DSG-automaat. Zo bracht Audi in 2008 een S-tronic DSG automaat op de markt die sterker is dan de normale DSG-automaat. Zodat ook de meer krachtige motoren van Audi uitgerust kunnen worden met een DSG-automaat.

Ook voor het spoelen en verversen van de Audi S-Tronic automaat ben je bij Multimerk aan het juiste adres.

Wist je dat de politie inmiddels ook gebruik maakt van Audi A6 voertuigen met S-Tronic automaat?

Wanneer heeft automaat spoelen geen zin?

Zoals aangegeven is het reinigen van de automaat ten eerste een preventieve onderhoudsbeurt. Wacht dus niet totdat er klachten optreden.

Als een automaatbak klachten oplevert, kan dat door diverse oorzaken veroorzaakt worden. Bij vervuiling kan automaat spoelen helpen. Defecte of versleten onderdelen worden natuurlijk niet hersteld met het reinigen en verversen van de automaat.

Bij forse klachten zoals metaalachtige geluiden of het nauwelijks meer werken van de automaat, is spoelen vaak niet de oplossing. De automaat moet dan gereviseerd worden. Onze specialisten adviseren je graag. Stuur direct een of bel 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335.

Hoe zijn de kosten van automaat spoelen opgebouwd?

De kosten voor automaat spoelen variëren per merk en type auto. Zo is een Volvo relatief ‘voordelig’ en een BMW vaak wat duurder. We leggen je graag uit hoe de prijs van een spoeling tot stand komt.

Automaatolie

De meeste kosten zijn toe te schrijven aan de verse automaatolie. Er zijn flink wat liters nodig, daarnaast is deze olie duurder dan normale motorolie. De oude olie wordt opgevangen en later in in grote hoeveelheden afgevoerd. Vroeger leverde dat de garagehouder geld op. Tegenwoordig kost het juist geld.

Afschrijving spoelapparatuur

Naast de olie worden er kosten gemaakt voor de afschrijving van de spoelapparatuur en overige accessoires zoals aansluitnippels.

Reinigingsmiddel KroonOil

Ook wordt er een reinigingsmiddel van KroonOil toegevoegd voordat het spoelen begint.

Automaatoliefilter

Verder worden er kosten gemaakt voor de inkoop en vervanging van het oliefilter (optioneel).

Arbeidsloon

Tot slot wordt er een arbeidsloon gerekend en moet de BTW bij het totaalbedrag worden opgeteld.

Dit alles bij elkaar opgeteld vormt het totaalbedrag. Zoals je ziet komt er best wat bij kijken. Benieuwd naar het tarief voor jouw automaatbak? Vraag een offerte aan of bel 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335.

Advies nodig?

Is de automaatbak toe aan een onderhoudsbeurt of heb je klachten? We geven jou graag advies. Neem gerust contact op via 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335 of stuur een bericht.

FAQ

Waarom is automaat spoelen nodig?

Automaat spoelen is nodig om automaatklachten door vervuiling te helpen voorkomen.

Is alleen automaat olie verversen voldoende?

Nee, er blijft dan veel vervuilde olie achter in de automaat.

Kan een DSG-automaat ook gespoeld worden?

Ja, bijna alle DSG-automaten kunnen gespoeld worden. Alleen DSG-automaten met een droge koppeling niet.

Lost automaat spoelen klachten op?

Automaat spoelen is geen reparatie of wondermiddel. Maar door reiniging kunnen klachten afnemen of verdwijnen.

Wordt de automaat onder hoge druk gespoeld?

Nee, dit is schadelijk voor de automaat. Onze spoelmachine maakt bij het spoelen gebruik van de druk die de automaat zelf levert.

Hoe vaak moet een automaat gespoeld worden?

Wij raden aan om de automaat iedere 80.000 – 100.000 km te laten spoelen. Bij een DSG-automaat raden wij een interval aan van 60.000 km.

Relevante artikelen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

2 Responses

  1. Geachte,
    Mijn auto chassisnummer: ***************** DSG(6versnellingen) onderhoudsbeurt nodig-“FLUSHEN”.
    Hierdoor wil ik graag weten wat kost dit bij U?
    Prijs ALL IN a.u.b.
    Den tweede vraag is hoe lang moet ik wachten voor een afspraak???
    M.v.g.
    Mariusz H.

    1. Beste Mariusz,

      Bedankt voor je interesse! Prijsopgaves plaatsen we helaas niet in de reacties, daarom nemen we even persoonlijk contact met je op.

Reageer op dit artikel

Plaats je vragen en / of opmerkingen. Je e-mailadres wordt uiteraard niet getoond aan andere bezoekers. Bij het plaatsen van een reactie ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden.