Bellen

WhatsAppen

Automaat spoelen en verversen

  11 oktober 2021 (bijgewerkt)
  52320 keer bekeken
  Deel dit artikel:

Automaat spoelen en verversen verkleint de kans op dure reparaties. Daarnaast kan automaat spoelen klachten verhelpen of verminderen.

Multimerk adviseert om de automaat iedere 80.000 – 100.000 km te spoelen en een DSG-automaat iedere 60.000 km.

Multimerk geeft je graag advies via 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335 of stuur een .

“Dit bedrijf verdient een dikke 10 plus. Ik heb de automaat laten spoelen, wat een verschil hoe het nu is. Ik had geen problemen maar wilde de auto verwennen. Maar wat een verschil, schakelt nu nog beter.”

Bas uit Drachten

Wat is automaat spoelen?

Bij automaat spoelen wordt de automaat door een spoelmachine doorgespoeld en ververst. Het wordt ook automaat flushen genoemd.

Automaat spoelen zorgt voor een grondige reiniging van het hele oliecircuit. Het reinigt o.a. de koppelomvormer, de olieleidingen en de mechatronic.

Automaat oliefilter vervangen

Optioneel wordt ook het oliefilter vervangen. Bij het vervangen van het oliefilter worden de carterpan en de magneten ook schoongemaakt.

Automaat spoelen onder lage druk

Onze spoelmachine hanteert de normale druk van de automaatbak tijdens het spoelen. In tegenstelling tot sommige spoelmachines die onder hoge druk spoelen. Spoelen onder hoge druk kan schadelijk zijn voor de automaat.

Waarom automaat spoelen?

Automaat spoelen kent twee belangrijke voordelen:

  1. Automaat spoelen helpt automaatproblemen voorkomen
  2. Automaat spoelen kan klachten verminderen of wegnemen

Veel automaten gebruiken ATF-olie (Automatic Transmission Fluid) om de draaiende delen te smeren en te koelen.

Automaatolie raakt na verloop van tijd vervuild. Bijvoorbeeld door slijtage van bewegende onderdelen. De olie wordt dikker en de smerende eigenschappen minder. Bij een sportieve rijstijl of regelmatige zware belasting gaat dat het snelst. Doe je niks aan de vervuiling? Dan is de kans groot dat de automaat vroeg of laat klachten oplevert bij het schakelen.

Door vuil kunnen oliekanalen dichtslibben waardoor de benodigde oliedruk niet bereikt wordt. Dit merk je doordat de automaat bijvoorbeeld moeite heeft met schakelen of om een versnelling vast te houden. Ook de regelventielen en lamellen raken vervuild.

“Automatische versnellingsbak haperde érg maar schakelt nu weer als nieuw nadat hij gespoeld was.”

Wim uit Oosterwolde

Automaat spoelen als onderhoud

Automaat spoelen is bedoeld als onderhoud. De automaat preventief laten reinigen, helpt grote vervuiling voorkomen. De kans op defecten wordt daarmee kleiner.

Sommige automaten heeft hebben een droge koppeling. Deze worden niet gespoeld.

Automaat spoelen bij klachten

Vaak merk je vervuiling van de automaat niet direct. Een moderne auto past zichzelf aan op de situatie (adaptieve waarden).

Is de automaat sterk vervuild? Dan levert dit vroeg of laat vervelende klachten op. Soms is het mogelijk om klachten te verminderen door de vervuiling aan te pakken. Maar we kunnen helaas nooit garanderen dat de klachten verdwijnen. Mogelijke klachten zijn:

  • Automaat bonkt bij schakelen
  • Automaat heeft moeite om de juiste versnelling te kiezen en vast te houden
  • Automaat heeft een schommelend toerental
  • Automaat schakelt niet soepel
  • Automaat schakelt laat over
  • Automaat schokt bij schakelen
  • Automaat slipt bij schakelen
  • Kickdown werkt niet goed

Onze ervaring is dat automaat spoelen vooral werkt bij lichtere klachten.

Maar er zijn uitzonderingen. We kregen eens een Volkswagen Touareg in de werkplaats met forse klachten aan de automaat. De automaat schakelde nauwelijks meer. De eigenaar ging er al vanuit dat de automaat gereviseerd moest worden. Maar hij wou tóch een poging wagen. Onze specialist heeft de automaatbak gereinigd, ververst en het oliefilter vervangen. Het resultaat: een soepel schakelende automaat en een hele blije klant.

Schakelt jouw automaat slecht? We geven je graag advies. Stuur een .

Spoelmachine met schone olie versus vervuilde olie tijdens automaat spoelen
Schone olie versus vervuilde olie

Hoe lang duurt automaat spoelen?

Automaat spoelen duurt bij Multimerk 2 tot 3 uur, afhankelijk van het merk en het type auto. Liever niet wachten? Gebruik dan één van onze leenauto’s of gratis (elektrische) leenfietsen.

Het proces van automaat spoelen

Allereerst brengt de specialist de automaat op de juiste temperatuur en wordt de bodemplaat (deels) verwijderd.


Na de voorbereiding wordt de spoelmachine aangesloten op de automaat. Om precies te zijn: op de ingaande en uitgaande oliekanalen. De spoelmachine is nu verbonden met het oliecircuit van de automaat.


Vervolgens voegt de monteur een speciaal reinigingsmiddel toe aan de automaatolie. Dit middel helpt om zoveel mogelijk vervuiling in de automaatbak te verwijderen. De flushmachine start daarna met spoelen:


Tijdens het spoelen, bedient de monteur de versnellingen. Uiteraard gebeurt dit met een lopende motor:


Na de reiniging wordt de oude olie via de spoelmachine vervangen door nieuwe automaatolie. Tijdens het proces wordt ook het oliefilter vervangen. Als dat nodig is, zal de monteur tenslotte een proefrit maken:

Welke automaatolie (ATF) gebruikt Multimerk?

Multimerk gebruikt de voertuigspecifieke automaatolie van Kroon-Oil. We hebben zeer goede ervaringen met de kwaliteit en de prijs van deze olie.

Uiteraard is het mogelijk om te kiezen voor merkspecifieke olie. Bijvoorbeeld ZF Lifeguard Fluid of Motorcraft®. Geef dit tijdig aan, zodat we daar rekening mee kunnen houden.

Alleen automaatolie verversen?

Sommige garages / dealers bieden alleen een vervanging van de automaatolie aan. De automaat wordt dan niet gespoeld.

Wanneer de olie alleen ‘afgetapt’ en ververst wordt, blijft er vervuilde olie achter in de mechatronic en de koppelomvormer. Bij Multimerk wordt de olie machinaal ververst. Daarmee wordt veel meer oude olie uit de automaat verwijderd.

DSG-automaat spoelen

De DSG-automaat komt voor bij Volkswagen, Skoda en Seat (VAG-groep). De afkorting staat voor: “Direktschaltgetriebe” of in het Engels: “Direct Shift Gear”.

Een DSG-automaatbak is complexer dan een conventionele automaat. Het bestaat als het ware uit twee versnellingsbakken en twee koppelingen. De even en oneven versnellingen worden verdeeld tussen deze twee versnellingsbakken. Dit heeft als voordeel dat de volgende versnelling alvast klaar gezet wordt, voor een snelle en soepele schakeling.

Illustratie van werking dsg automaat
Bron: Practicalmotoring.com.au

Periodiek spoelen en verversen van de DSG-automaat helpt vervelende en vooral dure revisies te voorkomen. Een defecte DSG levert klachten op zoals:

  • Schokken tijdens het schakelen
  • Vreemde geluiden
  • Trillingen
  • Uit de versnelling schieten
  • De DSG gaat niet meer in zijn achteruit
  • DSG slipt tijdens het schakelen

Een DSG automaat met defecten moet gereviseerd worden. DSG spoelen lost geen defecten op. Wanneer klachten vooral door vervuiling worden veroorzaakt, kan DSG spoelen deze klachten verminderen of wegnemen.

Een DSG-automaat is uitgevoerd in een natte en droge koppeling. Alleen de natte variant moet periodiek gespoeld worden. Multimerk spoelt alle DSG-automaten met een natte koppeling:

  • DSG DQ250 (02E/0D9) 6-traps
  • DSG DQ400 (ODD) 6-traps
  • DSG DQ500 (0BH/0BT) 7-traps
  • DSG DL501(0B5) 7-traps
  • DSG DQ380 (0DE) 7-traps
  • DSG DQ381 (0GC) 7-traps

DSG spoelen bij Multimerk? Vraag een offerte aan via of bel 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335.

Audi S-Tronic automaat spoelen

De S-tronic automaat van Audi is eigenlijk een aangepaste DSG-automaat.

Ook bij de S-Tronic geldt dat automaat spoelen geen defecten oplost. Wel kan het klachten verhelpen (of verminderen) die gerelateerd zijn aan vervuiling. Onze experts adviseren graag over S-tronic spoelen en S-tronic revisie.

Wist je dat de politie inmiddels ook gebruik maakt van Audi A6 voertuigen met S-Tronic automaat?

Wanneer heeft automaat spoelen geen zin?

Zoals aangegeven is het reinigen van de automaat ten eerste een preventieve onderhoudsbeurt. Wacht dus niet totdat er klachten optreden.

Als een automaatbak klachten oplevert, kan dat door diverse oorzaken veroorzaakt worden. Bij vervuiling kan automaat spoelen helpen. Defecte of versleten onderdelen worden natuurlijk niet hersteld met het reinigen en verversen van de automaat.

Bij forse klachten zoals metaalachtige geluiden of het nauwelijks meer werken van de automaat, is spoelen vaak niet de oplossing. De automaat moet dan gereviseerd worden. Onze specialisten adviseren je graag. Stuur direct een of bel 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335.

Hoe zijn de kosten van automaat spoelen opgebouwd?

De kosten voor automaat spoelen variëren per merk en type auto. Zo is een Volvo relatief ‘voordelig’ en een BMW vaak wat duurder. We leggen je graag uit hoe de prijs van een spoeling tot stand komt.

Automaatolie

De meeste kosten zijn toe te schrijven aan de verse automaatolie. Er zijn flink wat liters nodig, daarnaast is deze olie duurder dan normale motorolie. De oude olie wordt opgevangen en later in in grote hoeveelheden afgevoerd. Vroeger leverde dat de garagehouder geld op. Tegenwoordig kost het juist geld.

Afschrijving spoelapparatuur

Naast de olie worden er kosten gemaakt voor de afschrijving van de spoelapparatuur en overige accessoires zoals aansluitnippels.

Reinigingsmiddel KroonOil

Ook wordt er een reinigingsmiddel van KroonOil toegevoegd voordat het spoelen begint.

Automaatoliefilter

Verder worden er kosten gemaakt voor de inkoop en vervanging van het oliefilter (optioneel).

Arbeidsloon

Tot slot wordt er een arbeidsloon gerekend en moet de BTW bij het totaalbedrag worden opgeteld.

Dit alles bij elkaar opgeteld vormt het totaalbedrag. Zoals je ziet komt er best wat bij kijken. Benieuwd naar het tarief voor jouw automaatbak? Vraag een offerte aan of bel 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335.

Advies nodig?

Is de automaatbak toe aan een onderhoudsbeurt of heb je klachten? We geven jou graag advies. Neem gerust contact op via 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335 of stuur een bericht.

FAQ

Waarom is automaat spoelen nodig?

Automaat spoelen is nodig om automaatklachten door vervuiling te helpen voorkomen.

Is alleen automaat olie verversen voldoende?

Nee, er blijft dan veel vervuilde olie achter in de automaat.

Kan een Audi S-Tronic automaat ook gespoeld worden?

Ja, een S-Tronic automaat van Audi is vrijwel gelijk aan de DSG automaat. S-Tronic automaten met een natte koppeling kunnen gespoeld worden.

Lost automaat spoelen klachten op?

Automaat spoelen is geen reparatie of wondermiddel. Maar door reiniging kunnen klachten wel afnemen of verdwijnen.

Wordt de automaat onder hoge druk gespoeld?

Nee, dit is schadelijk voor de automaat. Onze spoelmachine maakt bij het spoelen gebruik van de druk die de automaat zelf levert.

Hoe vaak moet een automaat gespoeld worden?

Wij raden aan om de automaat iedere 80.000 – 100.000 km te laten spoelen. Bij een DSG-automaat raden wij een interval aan van 60.000 km.

Hoe lang duurt automaat spoelen?

Automaat spoelen duurt bij Multimerk 2 tot 3 uur. Afhankelijk van het merk en type auto. Liever niet wachten? Maak gebruik van een van onze leenauto’s of gratis (elektrische) leenfietsen.

Kan ik kiezen welke automaatolie er wordt gebruikt?

Ja, geef gerust specifieke wensen door.

Wordt het automaatfilter ook vervangen?

Het vervangen van het automaatfilter is optioneel, maar wel aan te raden. De kosten hiervan verschillen per merk en type auto.

Relevante artikelen

2 Responses

  1. Geachte,
    Mijn auto chassisnummer: ***************** DSG(6versnellingen) onderhoudsbeurt nodig-“FLUSHEN”.
    Hierdoor wil ik graag weten wat kost dit bij U?
    Prijs ALL IN a.u.b.
    Den tweede vraag is hoe lang moet ik wachten voor een afspraak???
    M.v.g.
    Mariusz H.

    1. Beste Mariusz,

      Bedankt voor je interesse! Prijsopgaves plaatsen we helaas niet in de reacties, daarom nemen we even persoonlijk contact met je op.

Comments are closed.