Menu

Bellen

WhatsAppen

Menu

Hoe werkt een auto airco?

Een airco is geen overbodige luxe in de auto. Maar hoe werkt een aircosysteem eigenlijk? In dit artikel leggen we het je op eenvoudige wijze uit. Wordt jouw airco niet meer koud? Stuur direct een of bel 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335.

Natuurkundig verschijnsel

Het aircosysteem in de auto is gebaseerd op het natuurkundige verschijnsel dat het verdampen van vloeistof energie in de vorm van omgevingswarmte kost.

Vergelijk het met een duik in het zwembad tijdens een zomerse dag met 30 graden op de thermometer. Eenmaal uit het zwembad heb je het in eerste instantie koud. Dat komt doordat het water op je huid verdampt en hiervoor omgevingswarmte nodig heeft.

In principe doet een airco niets anders dan afgekoelde lucht via dit natuurkundige verschijnsel het interieur inblazen. Alhoewel, in de praktijk zit zo’n aircosyteem wel iets ingewikkelder in elkaar.

Bron: lageautokosten.nl

De airco is een gesloten systeem waarin gebruik wordt gemaakt van een koudemiddel om te koelen. Dit koudemiddel circuleert continue langs meerdere onderdelen:

1. Compressor

De compressor (ook wel aircopomp genoemd) zorgt ervoor dat het koudemiddel onder hoge druk komt te staan. Dit zorgt ervoor dat het middel door het systeem heen wordt gepompt. Door de hoge druk neemt de temperatuur van het koudemiddel toe. De volgende halte van het koudemiddel is de condensor.

2. Condensor

In de condensor legt het gas een waar parcours af, waardoor de rijwind of ventilator de kans krijgt om het gas flink af te koelen. Tijdens de rit door de condensor wordt het gas vanwege de lagere temperatuur weer vloeibaar en wordt het richting de filterdroger gepompt.

3. Filterdroger

De filterdroger filtert vuil en vocht en laat het schone koudemiddel door naar het expansieventiel.

4. Expansieventiel

Er staat nog steeds veel druk op het koudemiddel. Dit moet ook wel, anders zou het middel nooit zover zijn gekomen. In het expansieventiel worden maar kleine beetjes vloeistof doorgelaten richting de verdamper. Je kunt je voorstellen dat de druk hierdoor een stuk lager wordt.

5. Verdamper

Na het expansieventiel komt de vloeistof in verdamper terecht. Doordat de druk sterk is afgenomen, wordt het koudemiddel weer gasvormig in de verdamper (vandaar ook de naam). Dit proces van vloeistof naar gasvorming kost omgevingswarmte, waardoor er afgekoelde lucht ontstaat.

6. Ventilator (aanjager)

Middels een ventilator wordt de afgekoelde lucht het interieur in geblazen (of gezogen).

7. RESULTAAT: Gekoelde lucht in interieur

De afgekoelde lucht komt in het interieur terecht. Tenslotte stroomt het gas weer naar de aircocompressor waar het aircoproces opnieuw begint.

Multimerk is dé aircospecialist van het Noorden

Blaast de airco geen koude lucht meer in de auto? Onze specialisten zijn zeer ervaren en lossen aircoproblemen snel en deskundig voor je op. Stuur een of bel 0512 - 511 335 (klik om te bellen) 0512 - 511 335.

 

Reageer op dit artikel

Stel je vragen of plaats een reactie over deze pagina. Je e-mailadres wordt uiteraard niet gepubliceerd. Bij het plaatsen van een reactie ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden.